Kirby's Epic Yarn

Lukáš Kunce, 27. 2. 2011 19:30
Jestli v dnešní přestřílečkované době existuje společnost, která nám stále nabízí vrchovaté porce kvalitní retro zábavy, je to právě japonský gigant Nintendo. Po 2D dílech Maria, Donkey Konga a Metroida chyběl do svaté čtveřice pouze růžový koblížek Kirby, který evropské prodejny okupuje právě v těchto dnech se svou nejnovější hrou Kirby's Epic Yarn. Tu dostala na starost studia Good-Feel a HAL. Od prvního E3 traileru jsme čekali epické dobrodružství, jak moc se ale naše očekávání shodla s výsledkem, to budete muset vyhledat v nižších odstavcích.

To si takhle Kirby jednou vyšel, své milované rajčátko našel, tu najednou zlý čaroděj Yin-Yarn přišel a celý Kirby do jeho ponožky se vešel.. no, dobře, stačí. Ve starém dobrém Dream Landu se začaly dít podivné věci. Celou zemi najednou zachvátila nitková epidemie. Vše má na svědomí odporný amigo Yin-Yarn, jehož čarovné jehlice dovedou vše šité přivést k životu. Co by to ale bylo za padoucha, kdyby se nedostal do křížku s Kirbym. Ten si, jak již bylo řečeno, v jeden slunný den vyšel na rajče a v tom se najednou s Yin-Yarnem střetl. Ještě než ho Yin-Yarn dostal do své ponožky, stihl Kirby vsát své milované magické rajče, které mu poskytlo tolik potřebné schopnosti k opětovné záchraně světa. Celý látkový svět, zvaný Patch Land, byl roztříštěn na několik rozdílných částí, z nichž každá obsahuje několik levelů a závěrečný boj s bossem. Tam také Kirby setká se svým novým kamarádem, Princem Fluffem. Jak to ale bylo dál, to samozřejmě musíte zjistit sami.

Kirby's Epic Yarn vypadá na první pohled jako tradiční plošinovka, skýtá v sobě však mnoho oživujících prvků, tím hlavním jsou proměny. Těch je ve hře tak akorát, s každou se dostatečně seznámíte a žádná se vám zbytečně neohraje. Ty základní proměny, mezi něž patří například zrychlení ve formě autíčka nebo plavání alá ponorka, jsou dostupné v každé situaci a spustí se buď automaticky nebo primitivní kombinací tlačítek. Dále je tu však 10 dalších proměn, které jsou umístěny do určitých míst ve většině levelů a jsou zkrátka potřebné k postupu úrovní. Jako příklad uveďme třeba Tankbota – jakousi megaformu Kirbyho, kdy působí jako skutečný tank, střílí rakety a drtí takřka vše, co se mu dostane pod pásy. Dalšími proměnami mohou být třeba létající talíř, vláček nebo hasičský vůz.

Důležitým herním prvkem je také interakce s prostředím, k níž "hadrové" prostředí úplně vyzývá. Stačí zatáhnout za nitku a rázem je vám druhý břeh o něco blíže. Chytněte se letícího ptáka, on vás pronese větrem. Staňte se součástí vzlétajícího chmýří pampelišky, ono vás povznese. No, vážně, všechno to funguje tak krásně, až vás to přivede do jiné myšlenkové dimenze.. ale to už asi patří jinam.

Na svých dobrodružstvích skrz Patch Landem se setkáte se spoustou věcí k sebrání. Tou nejzákladnější jsou korálky mnoha velikostí, barviček a hlavně hodnoty. Čím více jich v levelu sesbíráte, tím logicky lépe. Za určitý počet posbíraných korálků obdržíte na konci každého levelu zlatou, stříbrnou, bronzovou nebo žádnou medaili. Co zní lákavěji, je sběr pečlivě uschovaných pokladů, kterými si lze vyzdobit svůj byteček, který jste obdrželi krátce po zhotovení prvního levelu. Sedačky, hodiny, lustry nebo také hudba, to vše se v levelech ukrývá a v každém z nich jsou celkem 3 unikátní předměty. Další zbytečnůstky si můžete koupit v obchodě hned vedle vašeho bytu. Mezi ně patří hlavně tapety a další věci, které v samotných levelech nemáte šanci najít. Ze svých příbytků pak můžete pořídit stylové fotky, kterými se můžete chlubit před svými kamarády a svést tak souboj o nejšílenějšího hadráka. Atraktivní výzva, že?

Příjemnou součástí hry je také lokální kooperativní multiplayer, v němž si mohou pomáhat dva kamarádi. Jeden se zhostí role Kirbyho a na druhého zbude modrý Prince Fluff. Kooperace funguje velmi podobně jako v Donkey Kong Country Returns nebo New Super Mario Bros. Levely jsou na chlup stejné, jen v tom zkrátka nejste sami. Otázkou je, zda na tuto hru nejsou 2 hráči moc. Dle nás bohužel ano. Hra ve dvou přinesla spíš hromadu nehezkých slov a pokusů o rozlámání ovladače, než příjemného pocitu ze spolupráce s parťákem. Tím ovšem nechceme říct, že by multiplayer stál úplně za houby, jen nám moc nesedl. Mnohem více jsme si hru vychutnávali sami a v klídku.

Už první trailer z loňské É trojky jasně naznačil, že nový Kirby bude, co se vizuálního zpracování týče, opravdový unikát. No schválně, v kolika hrách se podíváte do světů sešitých z nejrůznějších látek mnoha barev a tvarů? Asi jich moc nebude. Kirby tak svou jedinečností opravdu exceluje a už od prvních chvilek je zřejmé, že autoři počítali s hráčovým údivem. Hra vás opravdu krmí dokonalými animacemi prostředí a všech postaviček. To vše na úžasně vystylovaném pozadí plném variace. Jestli je v Kirby's Epic Yarn něco opravdu dokonalého, je to právě grafická stránka, za kterou by se rozhodně nemohly stydět ani HD konzole. Wii tak světu opět ukazuje, že umělecký dojem často udělá mnohem víc, než chabé pokusy o ztvárnění reality.

Hry se dnes již nedokážou obejít bez náležitě kvalitního hudebního doprovodu. Ten v Kirby's Epic Yarn samozřejmě nemohl chybět a tak s sebou přinesl lavinu nechutně chytlavých melodií, které z hlavy budete dostávat jen velmi těžko. Nečekejte ale epický orchestrální zážitek, na který jste zvyklí ze Super Mario Galaxy. Ne, zde je hudba postavena na jednoduchých a zapamatovatelných skladbách, které zkrátka do kontextu sedí. Krom zbrusu nových písniček fanoušci očekávali také návrat několika klasik – to se jim splnilo. Ve hře uslyšíte například přepracovaný Power up theme z Kirby's Dream Land (zde slouží jako doprovod pro jízdu Tankbotem). Jednoduše řečeno, pokud nemáte šanci se dostat k samotné hře, minimálně soundtrack si obstarejte, jako kulisa při nějaké nedůležité činnosti jistě poslouží dobře.

Co víc by se o Kirbym dalo říct.. je to vlastně poměrně malá hra, ve které je to nejdůležitější právě to hraní. A to samozřejmě popsat nemůžeme. Základní část hry v klídku projedete za nějakých 5 hodinek, pokud se ale ve hře budete chtít zdržet, samozřejmě můžete, protože na vás bude čekat několik dalších levelů a ty starší si můžete sjet znovu a vylepšit tak svá skóre a dosbírat dříve neobjevené předměty. Řekněme tedy, že alespoň na těch 10 hodin Kirby zabavit dokáže, což na dnešní poměry není zlé.

Nyní už jsem asi vyčerpal všechno, co by se o Kirbym dalo obecně sdělit. Každý svět a level je vždy něčím jiný, každý boss vyžaduje jiný postup. To všechno je ale nejlepší zjistit až ze samotného hraní. Nám se Kirby líbil, líbil se nám moc. Pokud jste četli shora až sem, je vám jasné, že dnes rozhodně nepadne nízká známka. O tu ale ve výsledku nejde, protože Kirby je zkrátka zatraceně dobrá hopsačka a nebojíme se ji označit za tu nejlepší 2D plošinovku, která se zatím na Wii dostala. K dokonalosti jí chybí opravdu jen lepší kooperace a delší herní doba. Dnes je to za velmi silnou devítku.

Kirby´s Epic Yarn

wii
Nintendo, Good-Feel