Jurassic Park: The Game

Martin Šmíd, 11. 1. 2012 17:00
Když bylo poprvé oznámeno, že studio Telltale Games pracuje na videoherním zpracování Jurského Parku, určitě se radostí rozbušilo srdce nejednoho fanouška dinosaurů. Původně se mělo jednat o epizodické dílko, které navíc mělo být již několik měsíců na trhu, alespoň ve verzi pro PC. Nakonec se vývojáři rozhodli, že vydají všechny verze najednou, navíc jako jednu hru, která nebude rozdělena na epizody. Tedy, alespoň ne tak, že byste museli každou dokoupit, všechny máte totiž v jednom balíčku. Proč se vývojáři takto rozhodli, je více než zřejmě po zahrání.

Těžko něco vymýšlet do již daných filmů, ostatně jejich scénář byl vždy naprosto lineární a jasný, takže se vývojáři rozhodli pro asi nejlepší věc, a to děj hry zasadit po konci prvního filmu. Díky tomu si mohli vymyslet svůj vlastní zajímavý příběh, ale bohužel se tak nestalo. Příběh se sice na začátku jeví jako zajímavý, ale později se z něj stane docela tuctová záležitost. To samé se dá říci i o postavách, které jsou nevýrazné a za celou dobu hraní se mi nestalo, že bych se s nimi sžil. Dost možná za to můžou jejich herecké výkony, které jsou na bodě mrazu a šílený dabing, který vývojáři zřejmě vytáhli z pornofilmu.

Každopádně na začátku se setkáváte s Gerry Hardingem, hlavním biologem, který na ostrov vzal i svoji dceru. Ti na začátku netuší, co se přesně na ostrově děje, ale později se jejich linka zaměří na útěk a tedy i přežití. Druhou linku tvoří snaha společnosti BioSyn získat ztracená embrya, no a nakonec třetí linku tvoří žoldáci, kteří na ostrov Isla Nubar přiletí, aby evakuovali zbytek lidí. Všechny tyto linky se postupně začnou proplétat, až na konci nebudete vědět, komu máte vůbec věřit a kdo je s vámi. Příběh sice trpí na nezajímavost a nesympatických hlavních hrdinech, alespoň občas přinese nějaký ten okamžik, který neočekáváte. Ten je mnohdy spjat s něčí neočekávanou smrtí nebo nástupem vymřelé fauny.

Když vývojáři z Telltale Games oznamovali svůj Jurský Park, nezapomněli se zmínit, že hratelností bude připomínat hit Heavy Rain. Na hráče tak čeká jen mačkání tlačítek v důležitých situacích, ale narozdíl od zmíněného hitu pro Playstation 3, je hratelnost Jurského Parku daleko více svázána a nenajdete tu pasáže, ve kterých byste postavu přímo ovládali. Jen během procházky parkem mačkáte požadovaná tlačítka, případně občas prozkoumáváte části levelu, které se vám označí. Prozkoumávání je takové nezáživné a prakticky ho děláte jen z povinnosti, čemuž dopomáhá hlavně pomalé přepínání do jednotlivých scén. Také se sem tam objeví nějaká ta logická hádanka, která je sice ve výsledku docela jednoduchá, ale příliš nedává smysl. Co je ale vrcholem nudy, jsou časté dialogy mezi postavami, které jsou pomalé, nezajímavé a většinou ani neposunou příběh dál. Jen vidíte, jak se postavy mezi sebou hádají a snaží se věci řešit krkolomnými způsoby.

Jak bylo zmíněno na začátku, hra je rozdělena do čtyř epizod, každá má několik částí, ve kterých postupně prostřídáte postavy a jednotlivé lokace. Když jsem hrál Heavy Rain, tak každou akcí jsem mohl ovlivnit zbytek scény. Zde tomu tak není, protože pokud se překliknete nebo nenaklikáte dostatek tlačítek během scény, tak končí buď horším hodnocením, v jiném případě smrtí, takže ji musíte opakovat. Prakticky tak jde jen o nudné mačkání tlačítek, abyste se dostali dál, což ve výsledku samozřejmě nefunguje a hráč se začne nudit, protože průběh hraní ovlivňuje jen málo. Naštěstí alespoň ty akční pasáže, ve kterých se objeví na scéně draví dinosauři, jsou povedené a mají solidní tempo. Vlastně tyto akční pasáže vás jako jediné probudí ze spánku a já sám jsem se u nich bavil. Horší bohužel je, že jich je ve hře tak 30%, což je docela málo. Pokud by bylo akčních pasáží více, určitě by to prospělo a hra samotná by zase tak špatná nebyla.

Fanoušky dinosaurů bude zajímat, jak se povedli pravěcí ještěři. Ti jsou vytvořeny podle filmu, přičemž se na scéně objeví nejen Tyranosaurus Rex, ale i Velociraptor, Tryceratops a několik dalších. Určitě skvělou zprávou i je, že tu nechybí ani vodní ještěr a dokonce i jeden speciální druh, který si vývojáři vymysleli. Detailností jsou na tom dinosauři dobře a určitě k nim nemám moc připomínek. Samozřejmě, reálné protějšky připomínají jen hodně vzdáleně, ale to vývojářům vyčítat nemůžu, když se drží filmových podkladů. Co ale už vyčíst musím, tak jsou animace a docela velká pomalost dinosaurů. Třeba Velociraptor se pohybuje pomalu a neohrabaně, což působí opravdu komicky. Navíc se i nelogicky chová, když má přesilu v souboji. Ve skutečnosti by neváhal ani pět vteřin a hlavní postavu by rozcupoval na kusy. Zde vyčkává i ve třech, až postava udělá nějaký úkon. Stejně krkolomné animace ovšem mají i všechny postavy. Zatímco u Heavy Rain se postavy chovaly reálně a byly zahrané naprosto precizně, zde připomínají spíše robota, navíc dosti pomalého.

Když se podíváte na okolní obrázky, tak si určitě všimnete povedeného grafického kabátku. Dinosauři vypadají opravdu dobře, jak jsem ostatně zmínil výše, postavy už o něco hůře, ale celkově si na grafickou podobu stěžovat nebudu. Ostatně i prostředí je docela detailní. Jen co může vadit, je klesající framerate, který je v několika scénách i hodně nepříjemný. Nejlepší je na hře hudební doprovod, který je převzatý z filmu. Audiovizuální stránka je ve výsledku možná to nejlepší na celém titulu, otázkou je, jestli to není málo.

Od Jurassic Park: The Game se určitě čekalo daleko více, než jen pěkné dinosaury. Hratelnost je totiž po většinu hry nudná a nezajímavá, stejně tak příběh rozhodně není něčím, čím by se mohli vývojáři chlubit. Pokud jste fanoušci, asi si tento počin nenecháte ujít a jen z nostalgie k filmové trilogii si přičtěte bod k dobru, ale ostatní by se mu měli vyhnout.

Jurassic Park: The Game

Telltale Games, Telltale Games
15. 11. 2011