James Noir’s Hollywood Crimes

recenze  2
Martin Šmíd, 20. 12. 2011 2:00
Fanoušci záhad a vyšetřování vražd určitě čekají na příští rok, až na Nintendo 3DS doputuje nové pokračování profesora Laytona, které by mělo mít číslovku pět. Čekání si ovšem nyní mohou zkrátit třeba podobně raženou hrou James Noir’s Hollywood Crimes od UbiSoftu, která přináší rovněž vyšetřování vraždy a spoustu logických hádanek. O jak moc dobrou hru jde, vám nyní řekneme v naší recenzi.

Nintendo 3DS se hodí pro všelijaké puzzle hry, které hráči řeší skrze dotykový displej konzole. Hollywood Crimes v tomto není výjimkou, ale nabízí i docela zajímavý, a jak budete pokračovat i zamotaný příběh, který se odehrává v šedesátých letech minulého století. Na televizních obrazovkách běží soutěž Incredible Puzzle Masters, ve které se vždy soutěžící pokoušejí překonat v řešení všelijakých logických hádanek. Na začátku si tak musíte vytvořit soutěžícího, jako mu dát jméno, věk, ale i místo narození. Když si svou postavu vyberete, jste kontaktování svým starým přítelem u FBI, kterému by se vaše schopnost řešit logické hádanky docela hodila na objasnění vražd. No a co má soutěž Incredible Puzzle Masters společného s vraždami? Tak především to, že mrtví jsou bývalí soutěžící. Takže i ve vašem zájmu je, aby vrah byl dopaden. Během hry uvidíte i několik docela zajímavých zvratů, jen postavy jsou dost nevýrazné a po dokončení si na ně ani nevzpomenete.

Z předchozího odstavce jste mohli poznat, že se budete během hraní přepínat mezí dvě linky, které tvoří pochopitelně vyšetřování šíleného vraha, který po sobě nechává větší i menší stopy, ale také soutěžení v televizní show. Největší čas budete trávit právě v televizi jako soutěžící, kde se na vás budou hrnout docela zajímavé logické hádanky. Hádanky jsou rozděleny do tří kategorií podle obtížnosti, přičemž obtížnost je bodově ohodnocena. Cílem každého soutěžícího dne je pak nahrát více bodů než soupeř. Pokud náhodou dáte příliš těžkou otázku, je naštěstí možné ji opustit a zkusit jinou, takže vás po této stránce hra nebude frustrovat. Na začátku jsou hádanky docela lehké i na větší obtížnost, ale postupně přituhuje, až kolikrát budete muset sami využít nějakou tu nápovědu, kterých ale není nikdy dost.

Ještě chvilku zůstanu u nápověd, které sami o sobě nutí hráče pořádně přemýšlet o tom, co se stalo nebo jak puzzle vyřešit. S tím tak trochu souvisí i nutná znalost angličtiny, bez které budete u většiny nápověd beznadějně ztraceni a vůbec v ničem vám tak neporadí. Nápověd máte ke každé hádance čtyři. Nejdříve přijde lehké naťuknutí hádanky, až u poslední vám nápověda puzzle vyřeší. Když nasbíráte v každém kole minimální požadovaný počet bodů, postupujete dále. Je ale nejlepší vždy něco nahrát přes, protože i díky dalším bodům si na svoji stranu získáváte publikum, které se k vám na konci každého hracího dne přisune. Prakticky stejně poté řešíte i hádanky v detektivním režimu, jen s tím rozdílem, že jde o na sebe navazující hádanky, za které ovšem nejste odměněni. No, i když odměnou je vlastní život.

Celkově na vás ve hře čeká nějakých 140 hádanek, což je hodně pěkné číslo. To by bylo ale ještě hezčí, pokud by se jednalo o unikátní puzzle. Bohužel se tak neděje, protože občas uvidíte daný puzzle 2x nebo 3x, jen na větší obtížnost. I tak je ale hádanek docela velké množství a zvláště v roli detektiva budete řešit neustále nové. I díky počtu hádanek si vás hra u sebe udrží po celou dobu hraní, a to nemluvím ani o oné radosti, která na konci bude následovat. Konečně totiž budete mít pocit, že máte za sebou hru, u které jste museli zapojit i mozek, díky čemuž byla opravdovou výzvou. Jen je možná škoda, že i přes takto velký počet je James Noir’s Hollywood Crimes poněkud kratší. Plusem ovšem je, že hlavně v soutěžové části jak si volíte hádanky, plno z nich zůstane neodkryto, takže si můžete dát hru znovu. Také je možnost kdykoliv v si ve speciální místnosti všechny hádanky ze soutěže i příběhu dát znovu jediným kliknutím.

Příběh hry James Noir’s Hollywood Crimes je vyprávěn skrze kreslené filmečky se zajímavou stylizací do šedesátých let, za což musím vývojáře pochválit. I hudba s dabingem se poté podepisuje na zajímavé noir prezentaci, díky čemuž má hra i povedenou atmosféru. Jen mi možná vadilo, že někdy se postavy ve hře opakují a to i několikrát po sobě. Více napsaných dialogů by určitě neuškodilo. Přepnout si můžete hru i do populárního 3D, to hlavně ve filmečcích dodává větší hloubku, ale během hry spíše ruší, pokud třeba u nějakých hádanek potřebujete využívat gyroskopické funkce konzole.

Pokud se dívám na hry od UbiSoftu na Nintendu 3DS, tak zatím to moc velká sláva nebyla. James Noir’s Hollywood Crimes je ale výjimkou, protože se jedná o dobře odvedenou práci, kterou ocení každý fanoušek tohoto žánru.

James Noirs Hollywood Crimes

3ds
Ubisoft, UbiSoft