Gears of War 3: Raam's Shadow

recenze  11
Martin Šmíd, 14. 12. 2011 19:45
Studio Epic Games v září ukončilo svoji sérii Gears of War fenomenálním třetím dílem. Vývojáři si po dokončení nevzali dovolenou, ale začali pracovat na dodatečném obsahu, a to nejen do multiplayeru, ale i singleplayeru. Výsledkem je kampaň Raam's Shadow, na kterou hráči netrpělivě čekali několik týdnů. Včera konečně doputovala na Xbox Live Marketplace, takže se můžeme podívat, jestli stojí za vaše peníze. Jedná se opravdu o nejlepší a největší DLCčko, jaké bylo ke Gears of War vydáno?

Rozhodně zde nemám v úmyslu spoilerovat třetí díl, takže o dodatku jen zmíním, že se odehrává ještě před prvním dílem. Nechopíte se v něm hrdinů, které znáte z celé trilogie, ale jednotky Zeta, kterou tvoří Taie, Minha, Valeru a Barricka. Jejich úkolem je evakuace města, ve kterém se objevili Locusti. Ti rozhodně nejsou moc přátelští, takže chtějí zabrat město pro sebe a samozřejmě když je na blízku nějaká ta živá duše, neváhají z ní udělat sekanou. Celou tuto sebranku vede fanouškům série dobře známý generál Raam. Dodatek vám tak ukáže, co se stalo ještě před tím, než jste se chopili Marcuse Fenixe. Nečekejte ale zrovna duchaplný příběh nebo dokonce jeho rozšíření, protože jde opravdu jen o onu evakuaci, navíc dialogů, které by objasnily několik ještě nezodpovězených otázek, moc není. Jde jen o to si zase zastřílet. Celkově na vás čeká jedna kapitola rozdělená na pět menších částí, kterou dohrajete za nějaké tři hodiny. Sice si po dohrání asi budete říkat, že za tu cenu toho mohlo být ještě trochu více, ale i tak budete asi spokojeni.

Především díky opět skvělé hratelnosti, která se svým stylem vrací k prvnímu dílu, takže zde potkáte jen Locusty. Žádné další příšery z třetího dílu tu nejsou, což je určitě pro fanoušky dobrá zpráva. Rozřezání Locusta motorovkou se jen tak něco nevyrovná. Jinak se s jednotkou Zeta budete procházet po většinu hry opuštěnými budovami a docela úzkými uličkami, ve kterých na vás budou útočit desítky nepřátel, všelijakých odrůd a velikostí. Naprosto klasická část, ve které jen střílíte, střílíte a střílíte, přičemž krev cáká na všechny strany. I po třech dílech je ale tento koncept neskutečně zábavný, navíc můžete celou kampaň projít i s dalšími třemi kamarády, takže zábavnost stoupne ještě o dost výše.

Největším tahákem Raam's Shadow je pochopitelně hraní za generála Raama, na které vývojáři poukazovali hned od oznámení. No a jak se hraje za tohoto velkého padoucha? Docela dobře. Nejprve si ale musíte zvyknout na jeho styl boje, protože i díky jeho síle je blbost, aby se kryl, takže spíše jako tank jde neustále dopředu, a svým nožem rozsekává nepřátele na malé kousky. Dokonce může nepřítele chytit a jedním řezem mu oddělit hlavu od zbytku těla. Raam rovněž disponuje i jednou specialitou na delší vzdálenost. Díky ní vypustí hejno netopýrů, kteří na delší vzdálenost nepřítele sežerou. Toto hejno můžete ovládat po několik vteřin, takže na jedno vyslání můžete zlikvidovat i několik nepřátel. Hraní za Raama je určitě zajímavé a dává trošinku jiný pohled na probíhající válku. Navíc neustále povzbuzování od královny vás nutí likvidovat nepřátele zvláště brutálním způsobem.

Singleplayerová kampaň je určitě povedená, jak jste si mohli přečíst v předchozích odstavcích, ale nabízí Raam's Shadow i něco do multiplayeru? No, moc toho zde nenajdete. Je tu jen šestice nových skinů postav, které využijete v režimu Versus. Daleko příjemnějším bonusem je balíček čokoládových zbraní. To je vše, co se vám po stažení Raam's Shadow přidá do multiplayeru. Samozřejmě ale nesmím zapomenout zmínit ani nové achievementy (pro singleplayer i multiplayer). Po stažení se vám do hry přidá 250 nových bodů. Než je všechny vysbíráte, prosedíte u dodatku další hodiny.

Grafická stránka je naprosto stejná, jako u třetího dílu, stejně tak hudební doprovod i zvuky. Hodnotit tuto část je tak naprosto zbytečné, ačkoliv samozřejmě řeknu, že je na špičkové úrovni. Jen mi trochu vadilo zasekávání, když se načítá další část levelu. Jinak jsem byl příjemně překvapen skutečností, že i Raam's Shadow je přeložen do češtiny formou titulků, což u DLCček není zrovna běžné. Na tomto je vidět, jak moc důležitý titul Gears of War 3 pro Microsoft je, takže mu věnuje patřičnou péči. Pro nás jen a jen dobře, protože si i dodatek budou moci vychutnat naprosto všichni.

Gears of War 3: Raam's Shadow je povedeným DLCčkem do zřejmě nejlepší střílečky tohoto roku. Nabízí jednu samostatnou kapitolu, ve které si zahrajete nejen za novou jednotku, ale i za jednoho z největších padouchů této série. Pro majitele původní hry naprostá povinnost, která za těch 1200 MS bodů jednoznačně stojí. Pokud by takto bohatý obsah přinesly všechny DLCčka i k jiným hrám, hned by byl ten svět o něco veselejší.

Gears of War 3: RAAM’s Shadow

x360
Microsoft Game Studios, Epic Games