Gears of War 3

recenze  31
Martin Šmíd, 21. 9. 2011 12:00
Po mnoha letech čekání je to tu. Hráči na Xboxu 360 se konečně dozvědí, jak dopadne příběh Marcuse Fenixe v zakončení vynikající trilogie Gears of War. Kolik lidí bude muset trpět a umřít, aby ostatní mohli žít. Skončí vůbec válka? Na to vám v naší recenzi odpověď nepřineseme, ale řekneme vám, proč byste si měli Gears of War 3 pořídit a pokud ještě nemáte Xbox 360, tak i ten. Už na začátku totiž můžeme prozradit, že Gears of War 3 je jednou z největších událostí tohoto roku a nesmazatelně se zapíše do videoherní historie.

Uběhly dva roky od událostí z druhého dílu a hlavní hrdina Marcus Fenix i se svojí partou má pořád spoustu práce. Ačkoliv měl v druhém díle boj mezi Locusty a lidmi skončit, neskončil. Vynořili se navíc z hlubin daleko silnější nepřátelé, Lamberti. Jak ale později zjistíte, tak Plápolaví, jak se jmenují v české verzi, jsou zmutovaní Locusti a lidé, takže jde o jakýsi virus, který je nutné zničit. Navíc do cesty se vám pořád staví staří známí Locusti, které lidstvo vyhnalo na planetě Sera z podzemí. Válka vrcholí. Scénář je od začátku velmi dobře napsán a lineárně vás žene kupředu k hlavnímu cíly. Celkově vás čeká pět docela rozsáhlých kapitol o několika částech, které vám zaberou na první dohrání nějakých deset hodin. Gears of War 3 je tak určitě nejdelším dílem trilogie. Navíc herní dobu si můžete zvednout sbíráním skrytých dokumentů, které vám prozradí další informace.

Co dodává na atmosféře, tak to jsou především skvěle napsané postavy. Marcus Fenix je opět bezchybný, stejně tak další staří známí. K nim přibudou během hraní noví členové. Dokonce se ve třetím díle objevují v brnění i ženské postavy, jako je třeba Anya Stroud. Ta byla před vydáním hry docela vyzdvihována, ale bohužel se jí nedostalo takového prostoru, jaký by si zasloužila. Hold Marcus Fenix tu opět hraje prim. Co oceňuji, jsou výborně napsané dialogy, které se povedly na jedničku a kolikrát při trefných vtípkách vybouchnete smíchy. Hlavně na začátku budete mít z neustálých hlášek dost.

Gears of War 3 je od začátku naprosto výtečnou akční hrou, která má neustále se stupňující tempo. Pokud tak začnete hrát, nemáte šanci se odpoutat do závěrečných titulků. Takovou sílu závěrečný díl této trilogie má. Co hratelnosti určitě pomáhá, tak je její rozmanitost. Levely totiž neustále točí herní situace, takže občas se budete jen prodírat levelem plného nepřátel, jindy vás čekají divoké projížďky a další neuvěřitelné situace, které vás zvednou ze židle. Dokonce se i podíváte, jak vypadá život v oceánu na zdejší planetě. Tím jsem trochu naznačil, že se i mění prostředí. Co kapitola, to úplně jiná část planety.

Hratelnost se od minulého dílu moc nezměnila. Tedy, jen se vyladily všechny herní prvky, takže nyní je krytí a střelba naprosto bezchybná, stejně tak ovládání. V této části ostatně ani moc co měnit nebylo, protože vše fungovalo slušně už v minulém dílu, takže se jen dotáhly maličkosti, na které si hráči stěžovali. Čeho jsem si ale při hraní všiml, tak to je ještě větší posun v akci, který je naprosto patrný v počtu nepřátel. V prvním a druhém dílu se vždy na place objevilo jen pár Locustů, které jste museli vystřílet. Nyní už jich není pár, ale valí se na vás v desítkách, a to nemluvě o Plápolavých, kteří přicházejí ještě ve větších počtech. Chvilkami tak nemá cenu se vůbec krýt. Prostě běžíte a střílíte vše, co se pohne. Posun k ještě větší řežbě ale oceňuji, protože to akci neuvěřitelně pomáhá. Navíc na vás čeká i daleko více kontaktních soubojů, při kterých cáká krev na všechny strany. K nim navíc vývojáři přidali několik nových zakončení. Samostatnou kapitolu pak tvoří souboje s bossy. Ty jsou vynikající.

V Gears of War 3 se objevují spíše klasické zbraně ze starších dílů, ale pochopitelně i na nějakou tu novinku je zde místo. Třeba pro obrovský sekáček. Jinak na vás čeká oblíbený Lancer s motorovkou, Retro Lancer nebo puška Hammerburst. Také si vyzkoušíte střelbu s kulometu, plamenometu, granátometu i sniperky. Zbraní je tu dost, ale třeba já osobně jsem používal nejčastěji Lancer a jen jsem ho občas střídal s ostatními, když do něj došly náboje. Velkou novinkou třetího dílu je možnost usednout do menšího chodícího kovového robota, který má na sobě připevněné kulomety. Sice je trochu neohrabaný, ale vše vynahrazuje svoji ničivou palebnou silou, které žádný nepřítel nemůže odporovat.

Když vývojáři oznámili, že sebou budete tahat nyní další tři kolegy, byl jsem zvědav na umělou inteligenci. Ta není špatná, přesto si kolegové občas neodpustí nějaký ten zásek, který jejich inteligenci trochu degraduje. Občas se mi stalo, že se zbytečně pletli pod nohy. Také oživování jim moc dlouho trvá a musíte se kolikrát docela dlouho plížit, než se k vám uráčí přiběhnout. Jednou se mi dokonce stalo, že mě kolega poblíž ignoroval a přiběhl mě zvednout až druhý, který byl dál. Tohle by se rozhodně stávat nemělo, ale jak jsem napsal, tyto situace jsou ojedinělé. Co se týče umělé inteligence nepřátel, tak ta je rovněž na velmi dobré úrovni. Nepřátelé z řad Locustů se kryjí a občas i přeběhnou z místa na místo. Také se podporují v boji, takže naběhnout mezi ně a střílet nebude úplně ideální řešení. Plápolaví moc inteligence nepobrali, ale to je dáno jejich podstatou.

V předchozím odstavci jsem zmínil, že neustále vám budou v patách tři AI kolegové. Ty nyní mohou nahradit i tři živí hráči přes Xbox Live. Kooperace ve čtyřech je velkou novinkou, kterou ocení spousta hráčů. Ostatně po možnosti kooperace ve čtyřech se volalo docela dlouho. Když už jsme u kooperace, tak tu máte pro ně určené hned dva další herní režimy. Ten první se jmenuje Horda. Pokud jste hráli předchozí díl, tak víte, že úkolem v něm je přežít vlny nepřátel. Celkem jich je 50. Za vyhraná kola získáváte body, které pak můžete použít pro nákup nábojů do zbraní, nejrůznějších pastí a tak dále. Dalším režimem pro kooperaci je Bestie. Ten je v podstatě stejný jako Horda, jen tedy bojujete za nějakou tu příšeru, kterou si na začátku vyberete.

Další velkou částí této akční pochoutky je Versus režim, ve kterém si můžete změřit síly až s dalšími devíti hráči. Prvně je nutné ocenit vynikající design všech map, které jsou většinou upraveny z těch, které uvidíte během příběhové kampaně. Herních režimů není moc, ale na druhou stranu jsou hodně zábavné, takže se budete bavit jak u klasiky, jakou je třeba Team Deathmatch, tak i u King of the Hill nebo Capture the Leader. Zajímavostí je, že u týmových režimů je většinou nastaven počet respawnů, což samozřejmě hráče motivuje k větší taktice. Občas tak vznikají docela bláznivé a delší přestřelky a zápasy jsou vypjaté do poslední vteřiny. Skvělou zprávou určitě je, že začátečníci můžou hrát se začátečníky, takže se jim nestane, že hned budou zválcování zkušenými hráči. Pokud náhodou nemáte možnost hrát online, můžete si jednotlivé herní režimy i mapy vyzkoušet s umělou inteligencí. Versus mutliplayer přináší u Gears of War komplexní zážitek, ke kterému se budete neustále vracet. Vývojáři zde splnili svůj slib, že půjde tentokrát o povedenou část.

Epic Games pro Gears of War 3 použil pochopitelně svůj mohutně upravený Unreal 3 engine. Ten vykouzlí na vašich televizních obrazovkách nevídané grafické orgie, které podtrhují detailní modely postav a nádherné scenérie. Všechno na obrazovce je krásně ostré a jen těžko budete hledat nějakou chybu. Ano, Unreal 3 engine nepatří k úplné špičce a jde si občas všimnout nějakého zoubku nebo ošklivé textury, ale jde o jev ojedinělý. Framerate po celou dobu hraní drží a jen v několika pasážích se stalo, že by na chvilku zpomalil. Čím se vývojáři před vydáním pochlubili, tak byl 3D režim. Ten ovšem hraní moc nepřidává a spíše mu i docela škodí, protože v něm hra není tak pěkná, navíc se rozlišení sníží na polovinu. Raději tak doporučuji hrát v klasickém 2D režimu, užijete si hru více. Zato hudební stránka je naprosto špičková a nádherné melodie se vám vryjí do paměti. Vynikající je i celkové ozvučení a profesionální dabing ani nemusím zmiňovat. Ten je u této série samozřejmostí.

Gears of War 3 je jednou z dalších her od Microsoftu, která je lokalizována formou titulků do našeho rodného jazyka. Překlad je samozřejmě na profesionální úrovni, jen občas by to chtělo větší cit pro různé situace, které nejsou přeloženy zrovna ideálně. Je ale jasné, že najaté interní studio přeloží text a zřejmě nemá možnost se do hry úplně vcítit. Jde ale jen o drobnost, protože s českým překladem si Gears of War 3 užijete i tak na maximum a nic vám neujde. Rozhodně za překlad si Mictosoft zaslouží plusové body.

Co říci závěrem. Gears of War 3 je dokonalé završení trilogie Marcuse Fenixe, které vás strhne vynikajícím příběhem, audiovizuální stránkou, skvělou hratelností a nejednou vypjatou situací, nad kterou se vám rozbuší srdce. Navíc po dohrání docela dlouhé kampaně tu máte multiplayer a několik dalších režimů, které herní čas ještě natáhnou o desítky hodin. Asi by bylo nespravedlivé kvůli několika menším nedostatkům hře ublížit na hodnocení, proto toto epické dílko od Epic Games si onu maximální známku zaslouží. Jen těžko byste totiž v současnosti hledali lepší střílečku. Široko daleko žádná není.

Gears of War 3

x360
Microsoft, Epic Games