FIFA Football

recenze  20
Martin Šmíd, 7. 3. 2012 20:45
Konzole Playstation Vita má od začátku velký katalog her, ale překvapivě je v něm jen jedna, která spadá do žánru sportu - FIFA Football od EA. Určitě nyní každého zajímá, jak se v EA poprali s úkolem, přinést na moderní kapesní platformu dost možná nejpopulárnější sportovní hru posledních let. Je FIFA Football hrou, za níž se vyplatí utratit peníze? Na tuto otázku by vám měla dát odpověď naše recenze.

Série FIFA udělala za poslední roky velký skok kupředu a nechala svojí konkurenci daleko v pozadí. S Playstation Vita verzí udělala EA revoluci na zařízeních na cestách, protože takto komplexní a propracovanou fotbalovou hru jsme tu ještě neměli. Nesmíte ale od ní čekat všechny vychytávky posledního ročníku FIFA na velkých konzolích, protože zvláště po herní stránce Vita verze vychází z ročníku 2011. To je určitě překvapením a docela menším zklamáním, ale co se dá dělat. Musíte se rozloučit s novinkami jako Tactical Defending System, Precision Dribbling nebo Player Impact Engine, což může být na začátku trochu frustrující, zvláště pokud každý den trénujete v Playstation 3/Xbox 360 verzi. I tak si ale hraní dost užijete, protože všechny zápasy mají atmosféru velkých verzí, navíc tu najdete spoustu zajímavých režimů.

Po stránce herních režim vychází FIFA Football z posledního ročníku FIFA 12. Naleznete tu nejenom rychlou hru, ale také Be A Pro ve verzi pro brankáře i hráče. Přítomen je i klasický turnajový režim, v němž si můžete vytvářet nejenom ligu, ale i další pohárové soutěže. Největším herním režimem je tu poté kariéra, v níž se můžete chopit hráče, trenéra nebo hrajícího trenéra, a dovést svůj vybraný tým k velkým fotbalovým úspěchům. Určitě je skvělé, že i ve FIFA Football jde vytvořit Virtuální profesionál, s nímž poté můžete hrát za svůj oblíbený klub. Pro jednoho hráče obsahuje FIFA Football pořádnou porci zábavy a lepší hru po této stránce byste hledali asi jen hodně těžko. K tomu si samozřejmě připočtěte licence na hráče z celého světa a rovněž nejlepší ligy. Ta česká bohužel chybí, stejně tak se tu neobjeví národní tým, ale to je z pochopitelných důvodů. V dalším ročníku by ovšem národní tým měl být přítomen.

Jak bylo řečeno výše, FIFA Football se hraje podobně jako FIFA 11, a stejně tak se ovládá. Na klasické ovládání skrze tlačítka si ihned zvyknete, takže vám nebude dělat problém. Vývojáři do Vita verze zakomponovali i nové ovládací prvky – dotykový displej a zadní dotykovou plochu. Dotykový displej slouží pro přihrávky. Stačí kliknout, jakým směrem si přejete přihrát, dát přihrávce patřičnou razanci a fotbalista jí vykoná. Toto ovládání mi přišlo jako do počtu a moc jsem ho nevyužíval, ačkoliv funguje velmi dobře a má slušnou odezvu. Žárné zpoždění jsem nezaznamenal. O dost lepší je využití dotykové plochy. Ta zde slouží jako branka, takže do jaké části zadní dotykové plochy ťuknete prstem, tam fotbalista vystřelí. Samozřejmě čím déle prst na dotykové ploše držíte, tím větší dá fotbalista razanci. Tyto střely jsou plně intuitivní a používal jsem je radši, než ty přes klasická tlačítka. Menší problém může přijít, pokud vám náhodou prsty sjedou na zadní plochu, protože tím fotbalista automaticky vystřelí, aniž byste si tento úkon přáli. Jestli nechcete využívat zadní dotykovou plochu, dá se vypnout v sekci s nastavením, aby vás právě tyto situace nevytáčely.

FIFA bez multiplayeru? To asi těžko, a skutečně, protože přítomen je i v Playstation Vita edici. Když se jím ale prohrabete, zjistíte, že je dost ochuzen od velkých verzí, takže tu najdete jen nehodnocené a hodnocené zápasy 1 na 1. Hodnocené zápasy vás pochopitelně budou zapisovat do celosvětového žebříčku nejlepších hráčů. Mezi něco propracovanějšího tu patří vytváření vlastních lig, v nichž poté můžete hrát s kamarády, ale nic dalšího tu nenajdete. To by samozřejmě nevadilo, protože důležitý je určitě fakt, že si můžete zahrát kvalitní fotbalovou hru i na cestách. Bohužel, z několika desítek testovaných her jsem si odnesl dost rozporuplné pocity. Když hra nelaguje a funguje tak, jak má, jedná se o velkou zábavu, od níž se neodtrhnete po spoustu hodin. Jenomže, většinou během hraní hra lagovala a zážitek byl na bodě mrazu. Doufám, že tento problém EA vyřeší. Ani dneska jsem si nemohl online hru pořádně užít. S jinými hrami v online na PS Vita jsem problém neměl, takže chyba nebude na mojí straně.

Pokud je něco, v čem se FIFA Football vyrovná verzím na Playstationu 3 nebo Xboxu 360, je to určitě vizuální zpracování. Hráči mají spoustu detailů, stadiony jsou plné diváků, a atmosféru dokreslují i všelijaké další grafické efekty. Plynulé jsou i animace, nejlepší, jaké jsme u kapesního fotbalu měli, ale protože vycházejí jen z verze FIFA 11, kvalit posledního ročníku bohužel nedosahují, což je velká škoda. Jinak si není u grafiky na co stěžovat, protože i hra běží po celou dobu zápasu plynule a nezaznamenal jsem jediný problém, který by stál za vypíchnutí. Jen ty filmečky by mohly být plynulejší, protože se dost sekají. Díky kvalitním reproduktorům konzole, je na vysoké úrovni i ozvučení. Možná jen někoho zklame absence českého dabingu. Přítomen je jen ten anglický.

Jednu dost specifickou chybu nebo spíše nedostatek jsem si nechal na úplný závěr. S pravidelnou přesností se mi stalo, že se mi hra sekala v menu s nastavením sestav i hráčů, takže navolit sestavu bylo mnohdy velmi komplikované. Tento bug hodně kazí celkový požitek a rozhodně by ho měla EA co nejdříve opravit.

Je hodně těžké hodnotit FIFA Football, protože pokud čekáte precizní konverzi posledního ročníku, budete asi zklamáni. Na druhou stranu se jedná o nejlepší fotbalovou hru, jakou si můžete zabalit sebou na cesty, protože na žádném jiném zařízení nebudete mít pocit, jako byste hráli doma na HD konzoli. Pohledná grafika, zajímavé herní režimy a samozřejmě i povedená hratelnost, to je záruka dlouhé zábavy, ale je určitě co zlepšovat do dalšího vydání.

FIFA Football

vita
EA Sports, Electronic Arts