FIFA 12

recenze  13
Martin Šmíd, 4. 10. 2011 22:30
Ani ne měsíc po novém ročníku hokejové hry NHL vydává Electronic Arts i fotbalového bráchu. Ten má v novém ročníku docela velké ambice a přichází se značně překopaným herním systémem a spoustou dalších vychytávek, až jde z toho nejednomu fanouškovi FIFA série hlava kolem. Jestli ale má všechno pozitivní dopad na hratelnost, na to by vám měla odpovědět naše recenze.

FIFA 12 přináší všechny herní režimy, kterými se pyšnil předchůdce. Máte tu rychlou hru, nejrůznější turnaje, ligy, Be A Pro (možnost hrát i za brankaře se vrátila) a samozřejmě i kariéru, kterou můžete projít jako trenér nebo jako hráč. Přítomen je i režim FIFA Ultimate Team, ve kterém sbíráte kartičky fotbalistů, staráte se o tým a s ním poté hrajete nejrůznější zápasy, ať už offline nebo online. FIFA Ultimate Team je pravděpodobně největším herním režimem u FIFA 12, protože nabízí největší trvanlivost.

Velkou novinkou ve FIFA 12 je režim EA Sports Football Club, který se mě osobně neskutečně líbil, ačkoliv jeho pravý potenciál hráči ocení až za několik týdnů nebo měsíců, hlavně podle toho, jak se o něj budou starat sami vývojáři. A o co jde? Na začátku si vyberete tým, kterému fandíte. Jak budete za něj hrát nejrůznější režimy, získáváte speciální body, které se počítají do globálního žebříčku jednotlivému týmu, kterému tak můžete pomoci v lepší pozici. Na tomto režimu je i pěkné, že občas dostanete nějaký úkol, který je spjat s realitou. Pokud váš tým v předchozím kole prohrával, vy dostanete půl hodinu na to, abyste stav otočili. Něco podobného bylo už v poslední FIFA hře z Mistrovství světa, akorát nyní jsou tyto zápasy naprosto dynamické. Třeba v pondělí bylo, abyste s Arsenalem otočili derby s Tottenhamem a vyhráli navíc o dva góly. Jedinou nevýhodou tohoto režimu je, alespoň tedy z mého pohledu, že je omezený počet bodů, které můžete každý den získat. Nemůžete se tak hned první den vyškrábat na level 10, ačkoliv by to zřejmě bylo možné, ale jen na 3.

Na režimu EA Sports Football Club FIFA 12 staví svoje rozšíření v podobě herní nabídky. Vzhledem k tomu, že už tak je FIFA po obsahové stránce bohatá, moc to nevadí. Vývojáři se letos rozhodli, že se spíše zaměří na hratelnost a kompletně ji překopou a zavedou několik doslova revolučních změn, které se i fanatičtí fanoušci budou muset učit dlouhé hodiny. Největší novinkou v hratelnosti je funkce Tactical Defending. Jde o naprosto překopané bránění. Už neběháte ke každému hráči a jedním tlačítkem ho neprudíte do doby, dokud mu neseberete míč. Nyní je bránění daleko více manuálnější a i díky tomu reálnější, takže se vyskytují i úplně nové příležitosti dát gól po chybě soupeře. Nyní bránění probíhá tak, že si musíte vždy správným hráčem pohlídat svého protivníka, přiběhnout k němu a ve správný moment mu míč sebrat. Čím více máte takhle hráčů pokrytých, tím více soupeř chybuje a vy můžete podnikat smrtící brejky, ze kterých se jen tak nevzpamatuje.

Díky Tactical Defending se i daleko lépe zlepšil přechod z obrany do útoku, protože takto rychlé brejky v minulosti možné nebyly. Na druhou stranu ale nyní stačí i ta nejmenší chyba, a soupeř vás potrestá, což je ale stejné, jako ve skutečném fotbale, takže musíte neustále dávat pozor. Celkově se mi Tactical Defending hrozně moc líbí a je vidět, že FIFU posouvá o pořádný kus dál, a to nejen k větší simulaci, ale i zábavě. Pokud by vám ale náhodou Tactical Defending nesedl, můžete se vrátit ke starému způsobu bránění, ale tím si hratelnost dost ochudíte. Když už jsme u bránění, tak musím zmínit i chování hráčů před bránou. Obránci si totiž lehají do střel a všemi možnými způsoby se snaží zabránit gólů. Nejednou se mi stalo, že jsem obešel brankaře, ale na poslední chvíli protihráč vykopl míč z brankové čáry nebo jsem nastřelil hráče před sebou. Přepracováním prošli i brankaři, kteří nyní dokážou chytit naprosto nemožné a občas přivádějí útočníky k naprostému zoufalství. Divili byste se, kolik tutovek dokážou pochytat. Co má pak chudák Torres říkat, když mu pokaždé tisíciprocentní šanci chytí.

Další podstatnou novinkou nového ročníku je značně vylepšená uměná inteligence, kterou vývojáři nazvali Pro Player Intelligence. Díky ní všichni hráči v okamžiku rozeznají, v jaké situaci se na hřišti nacházejí a podle toho se chovají. Pokud tým brání, brání také a snaží se vysílat útočníky do brejků. Rovněž i rozeznávají, kdo přesně proti nim stojí a podle toho jsou v pozoru. Pokud proti obránci půjde třeba Torres z Chelsea, bude se chovat daleko ostražitěji, než proti nějakému Pepovi z Horní Dolní. Ona Pro Player Intelligence má zásadní dopad i pro útočícího hráče, protože občas se z útoku stane docela složitý rébus, jak se vůbec do pokutového území dostat. Musíte tak uplatnit docela dlouhou sérii přihrávek, které prošly také docela velkým přepracováním. Je skvělé, že taktika se plánuje podle možností týmu. Pokud hrajete za Barcelonu, většinou soupeře vykombinujete pěkně krátkými přihrávkami. To třeba za Chelsea je lepší nakopávat míče na útočníky anebo centrovat míče pěkně do šestnáctky. Nějaká ta hlavička se už uchytí.

Třetí velkou novinkou je nový kolizní systém pojmenovaný jako Impact Engine. Ten pečlivě monitoruje každého hráče a hlásí, jestli se zranil nebo je v pořádku. Z mého pohledu jde o docela rozporuplnou novinku, protože náchylnost hráčů na zranění je daleko větší a pokud vám náhodou protihráč v turnaji zlikviduje několik hráčů v jednom zápase, rozhodně to není správné. Na druhou stranu střety hráčů působí daleko věrohodněji a občas je na nejrůznější střety radost pohledět. I díky této novince najednou nová FIFA vypadá téměř jako fotbalový zápas v televizi, a o to jde především. Na internetu se objevila videa, která zachycují nejrůznější problémy spojené právě Impact Enginem. Po opravdu intenzivním testování – turnaje, online, Be A Pro a dalších režimů, jsem nezaznamenal takovéto děsivé chyby. Samozřejmě, několik menších chybek by se našlo, ale je jich minimum. Pokud se nějaká menší minela stane v jednom z dvaceti zápasů, vaše oko to jistě rozdýchá. Zvláště, když na hratelnost to nemá skoro žádný vliv. Co ale určitě bude vadit, tak jsou trochu rozporuplní rozhodčí, kteří někdy písknou naprostou blbost, třeba odpískají opačně faul.

To bychom měli ke třem obrovským změnám, které mění hratelnost docela zásadním způsobem a na které si fanoušci budou muset pomalinku zvykat. Kromě těchto velkých změn přichystali vývojáři i několik drobných vylepšení, které ale dále zpříjemňují hratelnost. Především musím vývojáře pochválit za rychlé vhazování. Pokud míč skončí v autu někde u čáry, může ho nejbližší hráč rychle sebrat a v okamžiku rozehrát, aniž by se hra musela pauzovat. Kolikrát se tak najednou dostanete do velmi nadějné situace, jen díky tomu, že rychle rozehrajete. Dále se povedla intra před zápasy, která ukazují největší hvězdy týmu. Navíc celkově nástup na hřiště je daleko realističtější. Také určitě potěší určitá fair-play umělé inteligence, když se váš hráč zraní a musí střídat.

Online režim se hrál skvěle už v minulém ročníku a ve dvanáctce je stejně dobře intuitivní a nedělá žádné potíže. Možná mi i přijde, že najít soupeře je nyní daleko rychlejší, stejně tak spojení s ním. To k základu, který představují hodnocené zápasy, rychlé zápasy a dalších několik módů v onlinu. Vše funguje tak, jak má. Navíc tu máte jako novinku zajímavý ligový režim Head to Head, ve kterém se budete muset probojovat skrze nižší ligy až třeba do nejvyšší anglické, kde budete hrát s nejlepšími hráči. Na to budete mít v tomto režimu 10 sezón.

EA Sports změnila v hratelnosti nového ročníku vše, co se dalo. Stejnou péči ovšem dostala i grafická stránka. Engine sice zůstal stejný jako v minulém roce, ovšem nyní je takový uhlazenější a hlavně postavy hráčů vypadají zase o kus lépe. Lépe vypadají i stadiony a celkově se na hru lépe dívá. Můžou za to i nové animace a další drobnosti, kterých si během několika zápasů začnete všímat. Vývojáři opět nezklamali ani ve výběru hudby. Při výběru skladeb vybrali citlivě to nejlepší, co se k tomuto skvělému sportu hodí. Pokud náhodou máte trochu jiný vkus, můžete si nahrát skladby vlastní, včetně dalších zvuků, jako tomu bylo už v minulém ročníku. V české verzi se o komentování opět postaralo duo Jaromír Bosák a Petr Svěcený. Několik nových hlášek tu mají, ale jinak jde o standardně dobře odvedenou práci, jako v minulosti. Samozřejmě několika drobných chybek si asi každý všimne, ale to jistě odpustíte.

Zatímco u série NHL se vývojáři tentokrát rozhodli jít spíše cestou opatrnější evoluce, to u FIFY pořádně šlápli na plyn a doslova přichystali menší revoluci. V předchozích ročnících se jen vylepšovalo, ale nový díl přináší tolik markantních změn, které se budou muset fanoušci fotbalu učit delší čas. Na jednu stranu menší omezení do začátku, ale po desítkách hodin strávených u hry zjistíte, že všechny ty změny byly k něčemu dobré. FIFA 12 totiž není jen skvělou hrou, ona je i vynikajícím fotbalem, kterým budete žít po následující rok. Pokud je pro vás fotbal náboženství, okamžitě upalujte do obchodu.

FIFA 12

Electronic Arts, EA Sports
30. 9. 2011