Fallout: New Vegas - Dead Money

recenze  3
Petr Strecker, 12. 3. 2011 1:38
Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas. Pakliže tím nenakazíte půlku kontinentu! Co se ovšem stane, když vás Vegas vtáhne samo do sebe? O tom si můžeme popovídat s nejslavnějším kurýrem videoherního světa a obyvatelem města zvaného New Vegas, coby postapokalyptické podoby nejhříšnější oblasti zeměkoule, Las Vegas. Fallout: New Vegas vystrčil drápky před koncem minulého roku, přičemž se jeho první DLC zastávka nachází u zapomenutého kasina Sierra Madre, které rozhodně nečeká na houfy návštěvníků, lačnících po orgiích. Má smysl otevírat zapomenuté brány opuštěného areálu, který skrývá poklady a možnost zařvat na každém metru, nebo je lepší prostě vzít nohy na ramena? Tenhle výlet je zatraceně hustý. Tak moc, až se budete zalykat.

Páteční výlet do zpustošené výhně v New Vegas je neobyčejný, jelikož je to den volna. Pátek je totiž malá sobota, takže je na čase se sebrat a roztočit všechny své poctivě vydělané špinavé peníze v jednom z mnoha kasin. Fallout je moderní RPG, křížené s FPS, přičemž v jeho krvi kolují v převládajícím množství krvinky „her na hrdiny“. Pokud o něm chce vědět více, určitě se zaměřte na naší recenzi http://konzolista.cz/articles/onearticle/?link=fallout-new-vegas-370&sekce=recenze . Co vám ovšem nabídne tajemný signál, který objevíte při potulování se v poušti? Je pravdou, že datadisky pro Fallout 3 si nás získaly svým poctivým a originálním zpracováním, které bylo v poměru s ostatními tituly nadstandardní. Kdyby dostaly… nejraději bychom je vzali na večeři a pak se k nim celou noc tulili. Nicméně tyto doby jsou pryč a přesto, že Obsidian do New Vegas hodně přinesl, část si také odnesl. Říká se tomu jedinečnost momentu. Některá místa byla zkrátka obsahově redundantní a zároveň prázdná, což působilo černé skvrny na jinak čistém hávu. Přídavek Dead Money přidává jednu novou oblast a spousty vítaných novinek, které se promítnou i do hlavní hry, což ocení každý zkušený badatel.

Hlazen k vyhlazení
Čmuchání v místech, kam vás zavede záhadný signál, se vám ovšem silně vymstí. Po Wastelandu totiž kolují fámy o zapomenutém kasinu Sierra Madre, které bylo izolováno ještě předtím, než spadly bomby. Tím nejdivočejším předmětem všeho hledání je bájný poklad, který toto centrum ukrývá, přičemž se o tomto místě vypráví podobné báje jako o jednorožci, kterého nikdo nikdy neviděl, ale každý by jej chtěl, nejlépe se zelím a knedlíkem. Po nalezení záhadného bunkru upadáte omámeni do spánku a probouzíte se na místě, které je už na první pohled naprosto odlišné od klasické podoby pustiny, na kterou jste byli doposud zvyklí. Nebe je krvavě rudé, zahalené v jedovatých oparech, kterými bloudí duše zatracených. Což je popravdě to nejmenší, co vás bude v ten moment trápit. Praotec celého dění vám nasadil na krk výbušný obojek, který reaguje na jakýkoliv radiový signál ve vašem okolí. Jako na potvoru si dobří samaritáni před smrtí zapomněli vypnout své radiové přijímače a rozhlasy srší energií i v takto mrtvém městečku. Při průzkumu okolí si tak musíte dávat pozor na vtíravé pípání, které průchod koridy mnohdy velice stěžují a zároveň působí depresivně. Depresivně ve smyslu explorace, jelikož je potíž detailně prozkoumat každé zákoutí a nahrabat si kapsy. Svědomí a strach zkrátka vždy zvítězí. Ačkoliv lze velkou část těchto vysílačů deaktivovat, většinu času se budete zmítat v křečích při snaze je vůbec najít. Není nic legračnějšího než postava rotující kolem své osy, hledající vypínač rádia. Místy si připadáte jako Charlie Chaplin v nejhumornější grotesce.

Jelikož se těžce argumentuje s mužem, který vás má doslova na vodítku, musíte se chtě nechtě prodrat malým předměstím a najít další tři persony, které postihl stejný osud jako vás. Bez nich totiž neotevřete vstupní bránu. Právě charaktery jsou pravděpodobně jednou z nejzajímavějších věcí na Dead Money, ačkoliv si jich moc neužijete. Je libo schizofrenický supermutant jménem Dog / God, který svůj obojek snědl a nyní mu pípá v břiše? Jak se říká, víc hlav, víc ví, což v případě této postavy není tak úplně na místě, jelikož jednu hlavu obývá více existencí. Jedna s čistě zvířecí náturou, která je, jak vidno, postrachem sama sobě, a druhá chytřejší, schopná řeči a civilizované komunikaci. Občas tak v dialozích dostanete příležitost jednat s oběma, přičemž je možné získat určité pasivní bonusy při vysoké náklonosti ke každé z postav. Dean Domino, druhý charakter a někdejší vyhazovač s prohnilou kůží vás například může naučit vyrábět speciální drinky zvané Sierra Martini Martini, jejichž léčivý koeficient je roven počtu voltů. Brzy sami zjistíte, že vaši společníci nejsou pouhé loutky, ale také důležité prvky pro vývoj příběhu, jenž se může rozvíjet hned několika směry, hlavně v závěru putování.

Vidím… mrtvý… lidi
První fáze tak tkví v otevírání brány kasina a druhá v jeho průzkumu. Jak jsme ale již řekli, Sierra Madre nedá svou kůži zadarmo. Při jeho průzkumu narazíte na různé zápisky, jak civilistů, tak povolanějších osob, které postupně odkrývají historii města a také záhady za jeho úpadkem do temnoty. Což je jeden z několika málo důvodů, proč prohledávat přilehlé budovy, které obývají duchové padlých, oděni ve strašidelných pláštích a plynových maskách. Tato stvoření lze kompletně zabít jen tak, že jim useknete končetiny, což, jak známo, není ve Falloutu žádný problém, jelikož se všichni kolikrát rozpadají, jak kdyby byli z perníčku. Krom duchů narazíte také na bezpečnostní hologramy, které musíte pouze obejít, jelikož je nelze fyzicky zničit. Oni vás naopak mohou dorubat jako dřevorubec kus nevinně vyhlížející břízky. Části, v nichž se musíte plížit, a dávat pozor na bezpečnostní prvky jsou vcelku zábavné, je to trošku jiný styl hry, než na který jste zvyklí. Ploužení se v ulicích, prohledávání, dříve krásných, apartmánů a vyhýbání se duchům už taková zábava není, alespoň po prvních dvou hodinách hry. Stále vás něco tlačí, ať je to nedostatek životů, nebo pípání obojku, což není nic moc pozitivního pro ty z nás, kteří neradi pracují pod tlakem.

Aby byl zdejší pobyt alespoň trošku přívětivý i vůči potenciálním mrtvolám, po městě najdete roztroušené automaty, v nichž naleznete téměř vše, po čem vaše srdce může toužit, ať už se bavíme o jídle, lécích, zbraních nebo nábojích – to vše lze nakoupit za speciální žetony, které se povalují všude možně! Menu lze navíc rozšířit recepty, které jsou schovány po celém areálu. Krom toho ale dostanete možnost si domů odnést i několik nových zbraní, jako jsou speciální kopí, puška Holorifle, nebo například speciální kuchyňské nože. Během celého putování je skutečně nejlepší používat zbraně na blízko, které v Dead Money konečně najdou pořádné využití. Tím nejpádnějším důvodem, proč toto rozšíření vůbec pořizovat, tkví ovšem v kultu osobnosti. Maximální hladina úrovně totiž poskočí o 5 levelů, přičemž si hráč může vybrat ze sedmi nových perků, neboli pasivních vylepšení postavy. Ačkoliv to neradi přiznáváme, Dead Money exceluje ve všem, jen ne ve způsobu prezentace sama sebe.

Nové předměty, levely a perky jsou hezká věc, ještě hezčí by ale bylo, kdyby byl zdejší příběh vyprávěn o něco vitálněji a jasněji. O historii kasina se dočtete z několika zápisků a počítačů roztroušených všude možně, to nejhorší je ale počáteční bloudění ve městě, které je nepřehledné, ale hlavně naprosto jednotvárné. Vezmete-li v úvahu, že jste neustále postrkováni okolnostmi, z výsledného průzkumu si opravdu odnesete pouze šrámy na duši. Druhá fáze hry, odehrávající se v kasinu je o mnoho lepší, jenže se nezbavíte pocit prázdnoty, který nelze polknout už na počátku hry. Navíc je dobré připomenout, že jakmile se do této šlamastiky dostanete, musíte ji opravdu dokončit, jinak z ní nelze ven. Z výsledku tak máte naprosto rozporuplné pocity. Na jedné straně stojí příjemně napjatá atmosféra, rezonující až v horor (s čímž také souvisí postupné odkrývání historie Sierra Madre), na straně druhé je to právě ona prázdnota a bugy, které Obsidian do hry nejspíše vkládá úmyslně. Kdyby vývojáři věnovali Dead Money ještě trochu péče, opakovaly by se doby datadisků Fallout 3 – velká porce masa za výhodnou cenu. Takhle je to jen velká porce masa, po kterém máte ještě větší hlad. Naštěstí stále za výhodnou cenu. Skalní fandové hry si mohou směle přihodit jeden bodík. Takhle je to „jen“ povedené rozšíření, ze kterého by si měli ostatní brát ponaučení, jak v dobrém, tak ve zlém.

Fallout: New Vegas - Dead Money

ps3x360
Bethesda Softworks, Obsidian Entertainment
Datum vydání hry:
21. 12. 2010
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
6/10

Komentáře