Driver: San Francisco

recenze  14
Martin Šmíd, 4. 9. 2011 22:15
Pamětníci si určitě ještě dneska vzpomenou na bláznivé honičky, které prožili u hry s prostým názvem Driver. Toto dílko od studia Reflections se stalo kultem, přičemž ho nedlouho poté doprovodilo i docela povedené pokračování. S příchodem Playstationu 2 a nové generace konzolí začali vývojáři pracovat na třetím dílu, který měl být revolucí a návratem ve velkém stylu. Bohužel se tak nestalo a z třetího Driveru se stal ukázkový propadák, který bude hráčům ležet v žaludku ještě hodně dlouho. Čtvrtý díl poté několik chyb odstranil, ale pořád by hráči na tyto dva díly nejraději zapomněli. Když bylo oznámeno páté pokračování Driver: San Francisco, moc jsem od něj nečekal. O to větší překvapení se dostavilo po jeho zahrání.

Je jasné, že s předchozími patlanicemi by hoši z Reflections u UbiSoftu, který z nich udělal jednu ze svých poboček, neuspěli. Udělali tak to nejlepší co mohli, a to úplný restart, který si bere to nejlepší z prvního dílu, včetně hlavní postavu, policistu Johna Tannera, který už několik týdnů honí bosse zdejšího podsvětí, Charlese Jericha. Ten je sice hned na začátku dopaden, ale Tanner se svým kolegou tak nějak tuší, že případ ještě není u konce. Po několika minutách tak budete svědky toho, jak Jericho utíká, přičemž Tanner se ihned za ním rozjíždí ve svém krásném autě Dodge Challenger. Ke smůle hlavního hrdiny, ale k radosti hráčů, ho postihne docela hrůzostrašná nehoda, při které ztratí vědomí a je odvezen do nemocnice, kde pobude skoro celou hru. Nebojte se ale, že byste celou hru koukali, jak hlavní hrdina leží na lůžku. Vývojáři tuto situaci využili k zakomponování novinky jménem Shift ability, která se již před vydáním postarala mezi fanoušky o pořádný poprask.

Nyní se ale ještě vrátím k příběhu, který je vyprávěn skrze renderované filmečky, jenž jsou velmi povedené. Scénář sám o sobě je hodně lineární a ve své podstatě i jednoduchý, ale to u Drivera moc nevadí. Příběh tak trochu slouží jen k tomu, aby se pospojovaly jednotlivé mise, no spíše úkoly, které budete plnit. Celkově má nový Driver hned osm kapitol, přičemž ta poslední slouží jako velký souboj s bossem. Co se týče prvních sedmi kapitol, tak každá má dvě příběhové mise. Abyste je ovšem mohli splnit, budete muset nejdříve překonat na každou příběhovou misi dvě vedlejší, které se vám na mapě zobrazí. Celkově tak je každá kapitola rozdělena do šesti menších úkolů. Nemusíte se ovšem bát, že by ony vedlejší mise byly nudné. Kolikrát jsem si je užíval mnohem víc, než ty příběhové, a to i díky sympatickým postavám, které v nich potkáte, případně i vedlejším příběhům, vtípkům a dalším věcem.

Jediné, co by se dalo vedlejším úkolům úspěšně vytknout, je jejich malá různorodost. V podstatě existují jen tři druhy misí, což je podle mě docela málo. Sice se každá od sebe docela liší a jen občas se stane, že budete dělat podobný úkol, jako před dvěma kapitoly, ale děje se. První typ vedlejších misí tvoří klasické závody, ve kterých musíte vždy zajet první, případně druhé místo. Občas si navíc zajedete týmový závod, takže budete muset obsadit se svým kolegou první dvě místa. Druhý typ vedlejších misí tvoří policejní honičky. V nich buď jako policista pronásledujete podezřelé nebo přímo jako podezřelý utíkáte. No a třetím typem jsou kaskadérské kousky, které provádíte jednak ve městě, tak na dálnicích. Než se doškrábete k závěrečným titulkům, tak vám nový Driver zabere zhruba deset hodin, což je docela slušný čas. Tím to ale pochopitelně ani zdaleka nekončí.

Co drží celou hru pohromadě, je na začátku zmíněná novinka Shift ability. Protože je Tarnner v nemocnici a představuje si v mysli všechno dění, může opustit své tělo a převtělit se do někoho jiného v jiném autě. Na začátku tato nová funkce pořádně naštvala fanoušky série, ale je třeba dodat, že až během delšího hraní poznáte, jak o skvělou vychytávku jde. Ano, pořád můžete provádět honičky klasickým způsobem, ale ten je o dost těžší, než s využitím Shift ability. Proč třeba nesetřást protivníka nebo pronásledovatele tím, že opustíte na chvíli svoje auto, nasednete do protijedoucího a přímo do něj vrazíte. Poté se znovu vrátíte do svého primárního auta a pokračujete dál. Samozřejmě využití Shift ability je daleko větší a mnohé mise jsou na této funck přímo postaveny. Třeba ty, ve kterých musíte hlídat určité vozidlo. V těchto misích musíte kroužit nad městem a ničit přijíždějící auta, která budou chtít do hlídaného objektu narážet. Vždy je budete muset zničit čelním nárazem (což je nejúčinnější způsob) nebo prostým narážením. Na začátku se může zdát, že Shift ability jen kazí onu původní hratelnost, ale po nějakém čase si ji určitě budete pochvalovat, protože přinese řadu jedinečných situací, které jste ještě nikdy na své televizní obrazovce vidět nemohli. Díky Shift ability se navíc vývojáři vyhnuli pěšímu procházení a dostávání se k jednotlivým úkolům, což byl prvek, který byl tolik nenáviděn u třetího dílu.

Co jistě dopomáhá výtečné hratelnosti, je i trochu arkádový jízdní model. Ten se povedl na jedničku, přičemž vývojáři poprvé využili ve hře i licencovaná auta, takže si budete moci zajezdit až ve 120 vozidlech, které jsou pěkně vymodelovány. Samozřejmě, pohled z kokpitu třeba není ten nejvíce detailní, ale zevnějšek je hodně povedený. Co se týče automobilek, které tu mají zastoupení, tak mezi ně patří Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Ruf Automobile, Dodge, Ford, Shelby, Volkswagen, Pagani, Lincoln, DeLorean, Lamborghini a Cadillac. Ještě se vrátím k onomu arkádovému jízdnímu modelu, díky kterému můžete provádět na ulicích San Francisca neuvěřitelné psí kusy. Navíc i ono město samo o sobě pro tyto aktivity poskytuje docela velkou volnost. Máte ho totiž už od začátku téměř celé otevřené. Po dohrání se vám navíc na mapě objeví několik stovek výzev, které budou vyžadovat spoustu vašeho času. Navíc je třeba zmínit i propracovanost celého města. Po ulicích se prochází chodci, na silnicích zase jezdí auta, a to mnohdy docela zhuštěně, takže budete hledat každý kousek volné silnice. Z vedlejších aktivit je také nutné zmínit režim Film Director, ve kterém si budete moci nahrávat videa a poté nahrávat na internet. Ona celková provázanost nového Drivera s komunitními možnostmi je vidět i na podpoře facebooku a twitteru.

Příběh Driver: San Francisco sice skončí po několika hodinách, ale i po něm na vás čeká spousta výzev a dalších možností. Pokud i ty dohrajete, což bude trvat několik desítek hodin, můžete se dát na multiplayer, který je nesmírně bohatý, třeba s velkým počtem herních režimů, s kterými zastiňuje i nejednu čistě multiplayerovou konkurenci. Multiplayer můžete hrát buď přes Xbox Live a Playstation Network až v osmi hráčích, nebo ve dvou na rozdělené obrazovce. Je době, že se rozdělená obrazovka vrátila, protože pokud zrovna nejste připojeni k internetu, užijete si takhle s kamarádem další kupu zábavy. Jen tedy dodám, že abyste si mohli zahrát online multiplayer, budete muset zadat speciální kód, který obdrží první majitel hry. Pokud si ji dopřejete z bazaru, kód už vám nemusí fungovat, takže za něj zaplatíte další obnos. K mému docela velkému překvapení je multiplayer povedenou součástí, a hlavně neuvěřitelně zábavnou, kterou je radost hrát.

Několik let vývoje zabrala vývojářům vizuální stránka. Svůj engine totiž neustále upravovali tak, aby přinesl velmi pěknou podívanou, ale také vysokou rychlost, což se ne vždy povede splnit. Ačkoliv Driver: San Francisco není klasickou městskou akcí, mnohé se jí podobá. Třeba velkou otevřeností herního světa. Před zapnutím jsem očekával trochu lepší průměr, ale už po několika minutách jsem zjistil, že vývojáři patrně vyždímali ze současných konzolí naprosté maximum. Grafika je jedním slovem nádherná. Je detailní, ostrá jako břitva a zoubky byste hledali jedině lupou. Také obsahuje i spoustu pěkných efektů, nad kterými se rozradostní nejedno hráčské srdce. K velkému dobru si navíc přičtěte i fakt, že i při této pěkné podívané hra neustále běží na stabilních 60 fps a ani se toto číslo nehne. Ještě v tomto sloupečku ke grafice zmíním, že herní engine naprosto plynule přechází do renderovaných scén, přičemž celek je opravdu ohromující. Velkou pochvalu si vývojáři zaslouží také za výběr několika desítek licencovaných skladeb, povedené ozvučení a v neposlední řadě i dabing. Po audiovizuální stránce jen těžko hledat na Driver: San Francisco nějakou chybu.

Driver: San Francisco sice nebude kandidátem na hru roku, ale jde o velmi dobře odvedenou poctivou práci, za kterou se vývojáři nemusejí stydět. Nový Driver si vás získá především dobře pojatým příběhem, vynikající hratelností a v neposlední řadě i ohromující audiovizuální stránkou, která se řadí k tomu nejlepšímu na současných konzolích. Jen by to do dalšího dílu chtělo více různorodějších úkolů, aby se známka mohla převalit ještě o stupínek výše. I tak je ale osmička velmi dobré hodnocení. Pokud jste milovali první díl Drivera, je pro vás San Francisco povinností.

Driver San Francisco

ps3x360wii
Ubisoft, Ubisoft Reflections