Dead or Alive Dimensions

Martin Šmíd, 31. 5. 2011 18:45
Možná jste to ani nepostřehli, ale letos je to už 15 let od doby, kdy se na konzoli SEGA Saturn objevila bojovka Dead or Alive. Vývojáři ze studia Team Ninja se rozhodli tuto událost patřičně oslavit, takže začali pracovat na novém díle, který se jmenuje Dimensions, ale nevychází na současné HD konzole, ale jen na několik týdnů staré Nintendo 3DS. My jsme si mohli hru nyní vyzkoušet, takže vám můžeme říci, jestli se jedná o důstojného nástupce.

Základem Dead or Alive Dimensions je režim Chronicles, který je hodně jednoduchý, ale uvede hráče do celkového dění a prozradí mu spoustu informací o jednotlivých postavách. Navíc je docela dlouhý, takže by si měl hráč rezervovat několik hodin na dohrání. Co možná bychom mu vytkli, tak jsou někdy až příliš dlouhé filmečky na úkor hraní. Když budeme podrobní, tak Chronicles je spíše takovým větším tutoriálem, který vás seznámí s ovládáním a vytvářením jednoduchých, ale i hodně složitých komb, u kterých využijete téměř všechna tlačítka. Samotné ovládání je velmi jednoduché a údery jsou na tlačítkách citlivě namapovány. Dimensions ovšem využívá i jednu novinku, a to je provádění komb přes dotykový displej. Na dolním displeji máte telefonní seznam komb, které když vyberete, postava na horním displeji je provede. Nám osobně se tento styl moc nezamlouval, takže jsme raději dali přednost tlačítkům, protože ty představují pro hráče daleko větší výzvu, přičemž z porazení protivníka pak máte i lepší pocit.

Příběhový režim není jediný, který Dead or Alive Dimensions nabízí. Dále tu najdete Survival. V něm si vyberete postavu, která je hozena do arény, ve které musíte postupně umlátit požadovaný počet protivníků, pochopitelně na jeden život. Na začátku docela jednoduchá záležitost, později se bude od tlačítek konzole jenom prášit. Fanouškům bojovek určitě není neznámý ani Tag režim. Ten se nachází i v novém Dead or Alive, přičemž si ho můžete vyzkoušet hned ve dvaceti kolech. Jedná se o to, že si na začátku vyberete dvě postavy, přičemž jednu ovládáte sami a druhou AI. Obě postavy se na bojišti střídají a společně bojují proti protivníkovi či protivníkům. Když jedna dostává na čumák, naskočí druhá, která se snaží situaci zachránit, zatímco té první se doplňuje život. Jde určitě o zábavný režim, u kterého se dá strávit spousta času. I díky tomu, že se v něm odemkne spousta bonusů, jako jsou třeba alternativní kostýmy pro jednotlivé postavy.

Každou bojovku tvoří vždy našlapaný seznam bijců, a tady tomu není jinak. Seznam čítá v základu 25 bojovníků, které si postupně odemykáte. Mezi ty nejznámější postavy této série určitě patří dívenka Ayane, Zack, Jann Lee, Tina (z Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball), Bayman, Gen Fu nebo Bass Armstrong. Vývojáři se snažili, aby namíchali co nejlepší výběr ze všech dílů Dead or Alive, což se jim ve výsledku podle našeho dojmu i povedlo. Navíc zde nechybí ani jedna speciální postava, která je zde na hostování ze série Ninja Gaiden. Ano, je to Ryu Hayabusa. Každý z charakterů umí vždy svoje jedinečná komba, takže se liší i po bojové stránce.

Důležitou součástí hry jsou i arény, kde probíhají lité boje. Ty jsou mistrně nedesignovány, přičemž většina z nich má i několik úrovní. Nepohybujete se tak jen v jedné oválné místnosti. Dáme příklad. Nacházíte se na vrcholku hory, kde bojujete s protivníkem. Toho ale můžete shodit ze srázu, kde bude boj pokračovat. Občas má úroveň i třetí patro, takže se i jednotlivé boje tímto hodně proměňují. Když nepřítele shodíte, tak se mu ubere docela velký kus života. Třeba pokud spadne ze schodů, tak každý schod mu část ubere. Určitě velké pochvala za tento styl arén.

Režimů pro jednoho hráče má Dead or Alive Dimensions opravdu přehršel a než je dohrajete, uběhne hodně času. Pro ty nejnáročnější, kteří mají stejně naladěné kamarády, je tu možnost zabojovat si v lokálním multiplayeru. Možná menší vadou na kráse je, že není podporována funkce Download Play, takže budete muset vlastnit dvě kopie, abyste si s kamarádem zahráli. To nejlepší ale přichází po posunutí menu ještě níže, protože tam se nachází, tramtaradááá, online multiplayer. Ten funguje z našeho testování naprosto spolehlivě a nezaznamenali jsme ani jediný lag. A pak že ten online na Nintendu 3DS nejde. Z Dead or Alive Dimensions se tak rázem stává naprosto komplexní bojovka, která by neudělala ostudu ani na velké konzoli a je dost dobře možné, že věrné fanoušky série přiláká k nákupu nové přenosné krabičky.

Jak plníte jednotlivé herní režimy, odemykáte si i speciální figurky v položce Showcase, kde si je později můžete fotografovat a fotografie ukládat na svoji SD kartu. O ty nejcennější kousky se tak můžete vždy podělit se svými kamarády na 3Dsku. Určitě menším zklamáním je, že fotografie se vám zobrazí jen ve hře, takže odpadá přetáhnutí si jich do PC. Fotky můžete pořizovat ve 2D i ve 3D režimu.

Možná si říkáte, že je až moc té chvály, ale nyní ještě nekončíme. Kde dále Dead or Alive Dimensions exceluje, je technické zpracování. Grafika je jedním slovem úžasná, přináší detailní postavy a prostředí, a nechybí ani nádherné efekty. 3D na druhou stranu nehraje u bojovky moc velkou roli. Během boje je znát jen větší hloubka, ale třeba u filmečků létají z displeje nejenom malé nože. Dokonce na vás ženské postavy vyvalí z displeje své bujné poprsí. Zvuková a hudební stránka je také slušná a rozhodně neurazí. Velké plus dáváme vývojářům za to, že nabízí výběr mezi japonským a anglickým dabingem postav.

Dead or Alive Dimensions jsme po prvních dojmech moc nevěřili. O to větší překvapení se dostavilo, když se k nám dostal na recenzi. Jedná se totiž o vynikající hru, která jako jedna z mála nedělá nové konzoli od Nintenda ostudu a ukazuje i směr, jakým by se měla ubírat konkurence. Je docela zajímavé, že dvě nejkvalitnější hry pro Nintendo 3DS jsou bojovky.

Dead or Alive: Dimensions

3ds
Koei, Team Ninja