Konzolista.cz

Crysis 2

recenzečtvrtek 31. března 2011Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Crysis 2
Crysis je i dnes považován za jakousi modlu PC hráčů. O to více je musel naštvat fakt, že druhý díl vyjde i na konzole. Faktem ale je, že ačkoliv byl první díl vynikající po všech stránkách, jen těžko na sebe vydělával. Druhý díl by tak asi bez konzolových verzí ani nevznikl. Tady jsou určitě rádi konzolisté, kteří si první díl chtěli zahrát. Už od oznámení se Crysis 2 těšil obrovské marketingové podpoře ze strany EA. Nyní když je na pultech obchodů, tak se můžeme podívat, jestli všechen ten humbuk kolem byl oprávněný nebo ne.
Prakticky hned po oznámení Crysis 2 nám bylo sděleno, že se na příběhu podílí Richard Morgan, autor řady úspěšných románů jako Altered Carbon, BrokenAngels nebo Market Forces. Těšili jsme se tak na opravdu propracovanou příběhovou stránku, která nebude mít ve hrách obdobu. Bohužel, ne vše se povedlo. Příběh sice zní zajímavě – Zemi napadne mimozemská forma života Ceph, která nakazí lidi záhadným virem, ale vše je hlavně v první polovině vyprávěno dost podivným a mnohdy nelogickým způsobem. Na začátku je tak hráč spíše zmaten, neví, po kom opravdu jde, kdo jsou ti špatní a co tu vlastně dělá. Teda, to trochu tušíte, protože na začátku si to plujete v ponorce, která je brzy rozprášena na kousky. Zemřete, ale jste vytaženi z vody záhadným Prorokem, který vám daruje svůj oblek, protože je infikován. Nad vaší znovu oživlou schránkou pak spáchá sebevraždu, aby nemohl nic říci a vy si museli všechny souvislosti najít sami. Protože vypadáte úplně stejně, jako předchůdce s oblekem, jde po vás kromě marťanů i jednotka C.E.L.L., která kope za společnost Crynet Systems. Ta váš nový oblek vytvořila a nyní ho chce zpět. Zhruba v polovině hry se vše zlomí a po příběhové stránce se bude jednat o slušné sci-fi, kterému nechybí ani spousta příběhových zvratů a překvapení. První díl se odehrával na tropickém ostrově, kde hráč nebyl nijak limitován, a mohl si jít prakticky tam, kam chtěl. Když bylo oznámeno, že se druhý díl přesune do rozbořeného města, v našem případě New Yorku, hráči se strachovali, aby se vše nezvrtlo v pouhou koridorovou střílečku, kterých je dnes mraky. Úplně koridorová střílečka jako Call of Duty nebo Killzone to není, ale volnost zde byla skutečně omezena, a to hodně. Třeba v první hře hojně využívaná vozidla jsou ve dvojce jen sporadicky. Vlastně se v nich projedete jen zhruba pětkrát, a to je ještě ve dvou případech nebudete ovládat, ale budete pouze střílet. Hra vás neustále vede za ručičku, ale pořád máte ulice dostatečně prostorné a velké, abyste mohli proti nepřátelům taktizovat a využívat plně možností své největší zbraně, a to obleku jménem Nanosiut. Všechny lokace jsou navíc naprosto mistrně zvládnuty a vše vypadá tak, jak byste od New Yorku čekali. Dokonce se podíváte i k několika notoricky známým místům. Virtuální New York se prostě povedl a vývojářům za něj musím vyseknout velkou pochvalu. Co určitě přidá na hodnotě, je docela dlouhá herní doba. Dnes jsme si tak nějak zvykli, že akční hru jde dohrát za pět hodin, někdy i méně. Crysis 2 jde proti tomuto proudu a jeho herní čas se pohybuje kolem deseti hodin. Navíc se můžete do hry neustále vracet a hledat v ní skryté předměty, díky čemuž si odemknete další a další bonusy, a hlavně trofeje/achievementy, které zase tak těžké na sesbírání nejsou. Co ale dělá Crysis 2 odlišný od ostatních akčních her, je hlavně oblek Nanosuit 2, o kterém byly napsány desítky, možná i stovky řádků. Jedná se o jakési brnění, které se spojí s tkání nositele, kterého učiní na bojišti téměř neporazitelným. Můžou za to především dvě funkce Nanosuitu. Tou první je možnost stát se pro nepřátele úplně neviditelným. Stane se z vás tak Predátor, dokonce po aktivaci uslyšíte jeho klasické zvuky. Druhou funkcí je možnost zesilnit oblek, aby po nějakou chvilku jste byli imunní vůči kulkám nepřátel. Tyto dvě funkce jsou naprosto klíčové pro hraní a budete je hodně kombinovat. Samozřejmě, oblek má daleko více funkcí, jako třeba podpora termovce nebo rychlejšího běhu, navíc po čase si můžete Nanosuit dále vylepšovat přes mimozemské vzorky. Všechny funkce Nanosuitu jsou pak snadno použivatelné přes dobré namapování tlačítek, takže neviditelnost a sílu si zapínáte skrze L2 a R2, zatímco ostatní máte dáno na šipky. Nanosuit je určitě téměř revolučním prvkem v akčních hrách, protože naprosto mění pravidla boje a přináší řadu originálních situací, ve kterých prokážete svoji taktickou vyzrálost. Mít poněkud otevřenější akční hru a v ní skvělou umělou inteligenci, vyžaduje stovky hodin tvrdé práce. Už od prvního momentu je jasně vidět, že s touto částí si vývojáři vyhráli. Nepřátelé tak nepostrádají do značné míry velkou inteligenci, kryjí se, obcházejí vás a dokonce přivolávají posily. Dokonce se mi stalo, že mě pronásledovali i přes půlku levelu, aby mě mohli killnout. AI je tak rozhodně daleko před dnešní konkurencí, přesto si neodpustí sem tam nějaký ten kiks. Občas se mi stalo, že se panák zasekl o křoví nebo jinou překážku, takže se stal snadnou kořistí. Také si občas panáci nevšimnou, když jim v blízkosti zabijete kolegu. Asi si jen řeknou, že stejně šlo o umělou inteligenci, takže ztráta nevadí. Naštěstí se podobných chyb stane během jednoho hraní jen pár, takže ve finále tolik nevadí, ale jsou o to víc vidět. Prakticky od oznámení se vývojáři chlubili tím, jak parádně jejich hra vypadá, a že má nejlepší grafickou stránku napříč konzolemi. Příště by to ale chtělo více makat a méně žvanit, protože Crysis 2 rozhodně není tou nejhezčí hrou na domácích konzolích. Třeba takový Killzone 3 je pořád někde jinde, ale na druhou stranu, u něj se jedná o lineární střílečku, zatímco Crysis 2 má prostředí o něco otevřenější, ale také to už není volnost, jakou měli hráči v prvním díle. Pořád je ale Crysis 2 rozhodně nádhernou hrou, určitě patří mezi špičku, ale po prohlášeních o naprosté grafické extázi jsem čekal trochu více. Přesto je nutné ocenit, že CryEngine zvládá na scéně spoustu objektů, které se navíc pohybují, což dodává hře na uvěřitelnosti. Třeba stromy nejsou statické, ale hýbou se do větru. Nádherně je i zvládnutá voda, která vypadá asi nejlépe ze současných her. Rovněž animace všech jsou docela povedené, ačkoliv by si postavy zasloužily více detailů, třeba v obličeji. Co už se mi ale nelíbilo, tak je framerate, který skáče nahoru dolů, a to docela pravidelně. Dokonce se mi zdálo, že hra jede v průměru kolem 25 fps, takže byla znát i menší zpomalenost. Hudební stránka, to je kapitola sama pro sebe. Za ní totiž stojí špičkový filmový hudební skladatel Hans Zimmer, který má spoustu Oskarů, a podílel se na filmech jako Šifra Mistra Leonarda, Skála, Piráti z Karibiku, Poslední samuraj, BlackHawkDown. Jeho rukopis je na hře hodně znát a jeho elektronické motivy s orchestrálním zpracováním dodávají hře jedinečnou kulisu. Vývojáři si tohoto byli určitě vědomi, že v hudbě mají poklad, takže po dohrání hry si můžete celý soundtrack pustit samostatně v menu. Velmi dobré je i celkové ozvučení, zvláště pokud máte kvalitní domácí kino. Střelba nebo zvuky v ulicích jsou prostě maximálně realistické a budete si tak díky tomu připadat, jako byste byli na místě. Povedený je i dabing, ovšem u něj jsem si všimnul drobné chyby. Občas se mi stalo, že si skákali do řeči panáci z vysílačky a ti na scéně, takže jsem ve výsledku slyšel velké, no nic. Naštěstí je tu povedený překlad formou titulků, což je nutné ocenit, ačkoliv v několika scénách se mi zdál až moc strojový. Multiplayer - Dneska už snad ani nemůže vyjít akční hra, která by neobsahovala multiplayer. Dobře si toho byli vědomi i vývojáři z německého Cryteku, takže svěřili tuto část svým ostříleným kolegům z Anglie. Ti mají za sebou fenomenální TimeSplitters 2, takže mohla tato část dopadnout vůbec špatně? Asi těžko. Multiplayer ve druhém Crysis je propracován do nejmenších detailů a naleznete v něm spoustu moderních prvků. Herních režimů je šest. Naleznete tu klasický Deathmatch (Instant Action) a řadu týmových režimů. Asi nejzajímavější a nejoriginálnější je režim Assault, kde dva týmy bojují o stahování dat z mimozemských terminálů. Po smrti musí hráč počkat na konec kola, protože zde není možnost respawnu. Ve všech herních režimech můžete pobíhat za čtyři třídy vojáků. Je tu klasický mariňák, sniper i průzkumník. Třídy se liší především svými zbraněmi, ale všechny jsou přizpůsobeny co nejrychlejší akci, takže nějaké to zdlouhavé taktizování zde nenajdete. Crysis 2 je totiž především o střetech a zábavných přestřelkách. Navíc je k tomu hráč už od začátku veden, protože jsem na mapách nikdy nenašel skrýš, ve které by šlo kempit. Pořád musíte být v pohybu a využívat možnosti Nanosuitu, ať už je to silnější brnění nebo neviditelnost. Obě schopnosti navíc přidávají do akce řadu zajímavých situací. Zajímavý je v Crysis 2 i systém hodnocení. XP body nedostáváte jen za počet zabitých nepřátel, za splněné úkoly a za vyhraná kola, ale i za řadu dalších úkonů. Hodnocen je třeba váš přínos pro tým, jak moc se držíte dané profese (sniper má odstřelovat, voják se má vrhat bezhlavě do akce) nebo kolik kulek jste potřebovali na zabití soupeře. Za XP body v součtu levelujete a tím si tak odemykáte nejen nové vybavení a upgrady do zbraní nebo Nanosuitu, ale i medaile, psí známky a další ocenění. Věcí k odemknutí je v Crysis 2 opravdu mraky. Co ale vystihuje Crysis 2 multiplayer asi nejvíce, je neuvěřitelně chytlavá hratelnost. Díky ní se dají u této části strávit hodiny hraní, aniž byste se na chvilku nudili. Dopomáhají tomu jednak vyvážené zbraně, ale i mistrovsky navržené mapy. Crysis 2 multiplayer je tak do jisté míry ještě propracovanější než singlepayerová kampaň. Jaká ho ale čeká budoucnost, to už záleží na hráčích, kteří ho buď pohřbí, nebo budou držet při životě. Crysis 2 je až na pár drobnost skvělou akční hrou, kterou si nejde nezamilovat. Skvěle se hraje, díky využívání Nanosuitu je i do značné míry originální a herní doba je na dnešní poměry slušná. Přítomen je i vynikající multiplayer. Vše je pak podtrženo povedeným grafickým kabátkem, který dnes patří k absolutní špičce, a neméně skvělou hudbou, na kterou budete ještě dlouho vzpomínat. Pokud si tak chcete udělat velkou radost, běžte hned do obchodu a Crysis 2 si kupte.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2

Komentáře (26)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Kratos9393
Kratos9393 #Hardy!!

[s8]rekl bych ze killzone 3 je lepsi...tady je takova mazla grafika a pribeh je podle me slabej (supr oblecek ze sado-maso salonu to taky nezachrani) prumerna akcnarna kterych je na trhu dost

kajomonek
kajomonek #kajomonek

Pecka hra [s6]

godycz
godycz #katana-san
👎1

Hrozne mi to pripominalo Half Life. Byl jsem velmi spokojen.

hippus13
hippus13 #The ZomBee

robokop88: Ještě si postěžuj že se v Crisis 2 moc střílí když je to střílečka,už vidim jak píšeš o PES 11........."no nic moc hra pořád tam běháte ze strany na stranu a kopete do míče...prostě kravina"[s6][s6][s6]

Abe

Přesně tak, na Crysis2 mě příjde naprosto úžasná její univerzálnost. Každý si zde díky nanoobleku může nastavit typ hry která ho baví a sedí. A to platí jak pro singleplayer, tak i pro multiplayer (tam obvlášť!). Záleží na tobě zda budeš "zakempovanej" a střílet to z dálky, nebo do toho půjdeš po hlavě, nebo jestli budeš stopovat s brokovnicí v ruce a nebo zvolíš kompromis všeho.

PICEKcz
PICEKcz #\m/

robokop88: kdo te nuti pouzivay neviditelnost a sniperku?? zkus to hrat rambo stylem, kdyz ti to nevyhovuje...

robokop88
robokop88 #A.C.A.B.

No tak hry Crysis 2 mi přijde jako naprostá zplácanina her typu Fear,Resistance a stealth akce typu Splinter Cell.Neustále používat neviditelnost a sniperku mě lehce štve:-) A multi player je spíše Camp player.No zkrátka nic převratného.[s8]

robokop88
robokop88 #A.C.A.B.

No tak hry Crysis 2 mi přijde jako naprostá zplácanina her typu Fear,Resistance a stealth akce typu Splinter Cell.Neustále používat neviditelnost a sniperku mě lehce štve:-) A multi player je spíše Camp player.No zkrátka nic převratného.[s8]

Abe

Miluju Crysis2, doslova jsem se do této hry bezhlavě zamiloval. Grafika, hudba, hratelnost, svoboda, příběh, atmosféra, vlastnosti nanoobleku, to vše je na jedničku s hvězdičkou. Rád bych si s někým z vás zahrál online a vytvořil společný tým. Můj Nick je: Prochazka (PS3) Dík borci

the_edge
the_edge #dave3345

killzone 3 singl byl hodne dobry,ale tento je jeste o tridu lepsi.co se tyce multi... tak ten mne nebavy ani jeden.

mimochodem mate v recenzi malou chybicku jednicka nebyla otevrena ani nahodou jen misto 3 metrovych tunelu jako v cod a dalsich hrach tam byli 10 metrove tuneli. takze jednicka jen pusobyla dojmem otevrensti.

edit tak uz mne chytl i ten multiplayer,ale vadi mne na tom ze 5 minut ho hraju a snad 2 minuty cekam na dalsi hru coz je strasne moc dlouho.

ROBERT47.CZ

Tak jsem docela vcera koukal ze o Crysis2 se pise i ve vecernich spravach a v mediich ktere s hrama nemaj nic spolecneho. Je videt ze hra nevyrazila dech jen nam hracum.[s14]

⛩ Nellerix_YT ⛩

Ten multak je masakr naposled sem se tak kralovsky bavil u link[s7]

ROBERT47.CZ

Tak zahrano na Veteran ted jdu na Supersoldier a nemam slov FPS zazitek jakej jsem u stylu teto hry nezazil a nemuzu se ji porad nabazit.

cze_martin_81

hral jsem multak na krysis2 a reknu vam je to š[s13]it

Doominnoo

Pro mě zatim asi nejlepší FPS, co jsem kdy hrál s určitě nejlepší grafikou, co jsem kdy viděl. :) Singl špičkovej, hrál jsem na PC a tam jsem na ty bugy co se tady píšou za celou hru nenarazil, kromě mimozemšťanů co se zaseknou o nějakou překážku a i to tak dvakrát za celou hru.

Hodně špičkovej je i soundtrack (nejlepší titulní písnička), proti příběhu taky nic nemam a jak se píše v recenzi, tak naopak jsem všechno pochopil celkem hned.

Moje známka je 9/10, 85%. Jediný konkurent na FPS roku bude podle až možná Battlefield 3 a musim podotknout že opravdu jenom možná.

Fenix

Taky sem dohrál a hru si užil ... Na veterána mam čistej čas kolem 11hodin 43min hraní ... Jinak hra mě bavila asi tak do 80procent , od toho konce sem čekal víc nějakýho maxi bosse jako byl v jedničce či Warheadu ... Ale jinak spracování na konzolové verze parádní asi nejlepší grafika u FPS co sem na Xku viděl ... lepší grafiku měla snad jenom Castelvanie , Alan Wake , a Halo Reach :D

Gazi-k

Hra je to opravdu perfektní. Velmi mě překvapila volnost a jak psal Bananek.. taky se spíš snažím jít takticky, ale většinou se to zvrtne na Rambo styl.

Délka singlu mě také velmi mile překvapila. Doporučuju hru hrát na tu nejtěžší obtížnost [s14]

Kachlo
Kachlo #BOSS

thor: Na recenzi jsem měl PS3 verzi. Xbox 360 verzi jsem nehrál, tak nemůžu srovnat.

sova655
sova655 #gabrda_9

jo pro mě 10/10 napohodu ,, fakt luxus ♥ [s14][s14]

thor
thor #PSM někdo?

Tohle je recenze na PS3 verzi nebo X360? Nebo jsou tyto 2verze úplně stejné i co se týče grafické stránky? Vím, že v těch gameplay záběrech co se tu objevily pro PS3 trošku strádala,hlavně to doskakování objektů.

DarkWindScorpion

ty obrázky co jsou u té recenze vypadají hrozně aby to někoho neodradilo jako :D jinak recenze je napsaná skvěle teda aspon to shrnutí :D [s1]

stillalive

Tohle je přesně ta FPS, na jakou jsem čekal. Tohle je přesně to, proč se vyplatí mít doma konzole XBOX 360 nebo PS3. V recenzi bylo téměř vše řečeno skvěle až na pár čistě subjektivních hodnocení určitých věcí např. ,,zdálo se mi že...,nelíbilo se mi..., přišlo mi..." atd. Ale toho je těžké se při hodnocení čehokoliv zbavit, tak že OK. Na pár bugů je to od A po Z vymazlená FPS, kterou od dokonalosti dělí opravdu jen pár bugů. Singl je skutečně takřka dokonalým zážitkem a MP se skutečně povedl. Co se týče grafického zpracování, rozhodně se jedná o nejlépe vypadajcí hru na konzolích. Neskutečné hrátky se světlem, odlesky na obrazovce, efekty jaké jinde člověk neuvidí, textury jaké může závidět kde jaká jiná konzolová hra a framerate byl též na místě. 24fps je běžné snímkování při kterém sledujeme filmy v kině, nebo doma na Blu-Ray. Díky tomu to působylo filmovějším dojmem a skvělé bylo že toto snímkování se skvěle drží i při těch největších scénách. Killzone 3 když vyšla, byla nejhezčí hrou jakou jsem do té doby viděl, ale tohle je úplně jiný level. Crytek si zaslouží obrovské uznání za tento mistrovkský kousek na příč akčníma hrama a hlavně plus za revoluční prvek Nanosuit. procentuálně bych hodnotil 95%. Těch zbývajcích pět procent chybí za těch pár bugů o kterých jsem už psal. BRAVO![s7]

karel-kratos
karel-kratos #jsem MASTE

crysis 2 je hodně dobrá hra ale ta grafika není tak dobrá oproti god of war 3,uncharted 2 nebo killzone 3

Banan

Já si zvykl na koridové FPS, takže jsem místama v Crysis 2 v šoku z té "volnosti", snažím se hrát takticky, ale stejně se to vždy zvrtne v Rambo styl :)

Celá hra staví na nano obleku, který je parádní a nebýt jeho, je Crysis podprůměrná hra s pěknou grafikou ?? Na PS3 mi vadí jak je to celé mázlý. Ale efekty výbuchu, ohně, vody, celá fyzika, to vše je perfektní a patří ke špíčce.

AI mě na vysoké úrovni teda moc nepřijde. Bugy, kdy zbraně a nepřátelé levitují vzduchem jsou k vidění často. Nebo stín postavy, kde drží uplně nepřirozeně zbraň jsem taky párkrát viděl.

Crysis 2 mě baví víc než jsem asi čekal, ale Killzone 3 mi dal o trochu víc, také díky MOVE ovl. Ale rozhodně se jedná o nejlepší multiplatformovou FPS co jsem hrál. (nepočítám multiplayer)

PICEKcz
PICEKcz #\m/
👍1

Tak po zklamani s KZ3 sem si zpravil chut... 9/10 a pro me nej FPS na PS3 a taky nejhezci... Traba zpracovani svetla bere dech!! Herni doba je na dnesni pomery vynikajici a libi se me, ze mozu hrat ruznymy styly a nikdo me nelajnuje jak co mam udelat... Chtelo by to pouze patch na bugy AI a budu max spokojeny. Fakt klobuk dule pred Crytekem, sam sem tomu moc neveril, ze to bude dobre slapat na konzolach, ale prekvapili:-)

ConanVJ
ConanVJ #P3D BEST!!
👍1
👎1

Pro mě zatim FPS roku. Singl je super a neni ani krátkej jak je poslední dobou zvykem. MP mě chytnul hrozně moc. Od FC2 první hra u který dřepim co to jde :D:D:D