Crimson Alliance

Martin Šmíd, 26. 9. 2011 22:45
V posledních měsících se na konzolích začaly objevovat akční RPGčka ve stylu Diabla. Většinou tyto hry vycházely na Xbox Live Arcade případně Playstation Network, přičemž z těch větších tu byl třeba Dungeon Siege 3. Nyní tu je další podobná hra, která se jmenuje Crimson Alliance a v minulých dnech vyšla exkluzivně na Xbox Live Arcade. Protože hry jako Diablo máme rádi, nemohli jsme si ji nechat ujít, takže vám nyní můžeme přinést recenzi, ve které se dozvíte, jestli koupit nebo ne.

Stejně jako Diablo a další podobné hry, nemá Crimson Alliance moc propracovaný příběh. Ten slouží jen jako zástěrka, abyste si mohli trochu zadovádět. Jinak se hra odehrává v padlé říši jménem Byzan, kterou už dlouho sužuje temnota, kterou zde rozpoutala Soul Siren a její posluhovači. Aby se mohlo v Byzanu opět usmívat, vydávají se na cestu tři hrdinové, aby temnotu vyhnali tam, odkud přišla. Ačkoliv je příběh docela jednoduchý, mezi levely se občas objeví nějaký ten kreslený filmeček s dobře napsanými dialogy.

Na začátku si musíte vybrat, za jakou postavu budete hrát. Na výběr máte klasického válečníka, který se umí ohánět mečem a v druhé ruce drží obrovský štít. Druhou postavou je mág a třetí assassin. Všechny tři postavy se od sebe značně liší svými dovednostmi a taktikou v boji, takže vybrání té správné, která vám bude sedět, je naprosto klíčové. Ovládání všech postav je jinak naprosto stejné. Crimson Alliance sice čerpá z Diabla a her jemu podobných, ale zaměřuje se hlavně na akci, takže RPG systém tu nehledejte. Postavy totiž ani nelevelují, ale vylepšujete je sbíráním a nakupováním nových věcí, které jim dají větší životní výdrž, rovněž i obranu, větší útok a tak dále. Také se dají sbírat zajímavé předměty, které pak v boji můžete využívat ve svůj prospěch. Třeba malé střílny, hůl, která kolem vás rozhazuje lékárničky nebo můžete i házet maso a odlákávat tak určité druhy nepřátel.

Nepřátel je během třinácti levelů, do kterých se podíváte, docela velké množství druhů. Na začátku to jsou jen skřeti různých hodností, poté ale se k nim přidají i zombie a další démoni. Občas potkáte i nějakého toho silnějšího protivníka a dvakrát si dokonce zabojujete s bossem. Souboje s šéfy jsou originální a zábavné, jen je škoda, že jich je málo. Co se týče lokací, tak se v podstatě podíváte jen do dvou druhů. Nejdříve budete procházet kobky, pak se dostanete do města. Ačkoliv se lokace pochopitelně mění, tak bych si dokázal představit větší různorodost. Hra je docela krátká, takže dva druhy lokací tolik nevadí, ale určitě jich mohlo být i tak více. Abyste si herní dobu po dokončení mohli prodloužit, můžete každou lokaci projít znovu a vysbírat všechny skryté předměty. Také se vám občas na mapě zobrazí nějaká výzva, která spočívá ve zlikvidování nepřátel na určité mapě. Poté jste odměněni dalším zlatem.

Podobný typ hry je skvěle stavěn na kooperativní hraní, a Crimson Alliance ho samozřejmě obsahuje. Můžete hrát až ve čtyřech na jedné televizní obrazovce nebo online na Xbox Live. Ať už budete hrát jakkoliv, kooperace je nesmírně povedená a zábavná. Navíc vývojáři do hry přidali i několik hádanek, které kooperaci přímo vyžadují. Sami je nevyřešíte. Za kooperaci a vyřešení hádanky se dostanete do skrytých lokací, kde čeká nějaká ta odměna, ať už v podobě vzácného předmětu nebo dalšího množství zlata, kterého nikdy není dost.

Pokud se podíváte na okolní obrázky, tak si určitě všimnete velmi pěkné, až komiksové grafiky. Ta se povedla a jen těžko k ní hledat nějaké zápory. Rovněž se mi líbila fyzika, která reálně reaguje na výbuchy a další vaše řádění. Hudební stránka je ale trochu nevýrazná, stejně tak zvuky nejsou něčím, co si zapamatujete. Dabing je pak slušný, ale rovněž nejde o videoherní špičku. Už jsem slyšel o dost lepší namluvení.

Hra Crimson Alliance dokazuje, že Microsoft si značně oblíbil free-to-play model. V základu je totiž zdarma, ale ve značně omezené verzi, navíc ani nejde dohrát. Pokud si budete chtít hru užít, nejlepší je si koupit balíček za 1200 MS bodů, který nabízí odemknutí plné verze a rovněž i odemknutí všech tří postav, za které tak můžete hrát. Je tu ale také možnost koupit za 800MS bodů jednu a zbylé dvě ignorovat. Tím ovšem přísun peněz pro Microsoft nekončí. Během hraní si můžete za 80MS bodů koupit 40 000 zlata, abyste měli na utrácení za virtuální meče, štíty a další věcičky, které budete potřebovat pro snazší postup. Pokud nechcete pracně sbírat herní zlato, je tu tato možnost. Hodí se především v momentě, kdy se nechcete piplat hodiny sbíráním peněz. Docela zajímavý model vydávání hry. Uvidíme, jestli se uchytí, pokud ano, můžeme takto očekávat další tituly.

Crimson Alliance je rozhodně povedenou akční hrou, která vám vydrží na jedno příjemné odpoledne. Hraní si ovšem můžete ještě poté prodloužit s vyzkoušením další postavy, přes kooperativní režim nebo jen sbíráním skrytých předmětů. Pokud tak máte rádi hry jako Diablo, určitě si Crimson Alliance minimálně vyzkoušejte, máte ho ostatně v základu zdarma. Až když vás bude bavit, můžete se rozhodnout, jestli do něj vrazíte další peníze.

Crimson Alliance

x360
Microsoft, Certain Affinity