Child of Eden

recenze  11
Martin Šmíd, 1. 8. 2011 0:15
Před více jak dvěma lety se na službě Xbox Live Arcade objevila zajímavá rytmická hra REZ HD, kterou si ihned zamilovali hráči pro její chytlavou hratelnost, přičemž herní recenzenti neváhali tasit mnohdy i absolutní známky. Není divu, že když se objevila zpráva, že hlavní vývojáři REZu připravuje novou hru, všichni okamžitě začali jásat. Child of Eden má na první i druhý pohled se slavným předchůdcem mnoho společného a je tak trochu chápán jako jeho nástupce. Ovšem na rozdíl od svého staršího bratříčka má daleko větší ambice, takže vychází rovnou na DVD. Jestli je to dobrý krok, na to odpoví naše recenze.

Stejně jako u REZu HD, tak ani u Child of Eden není příběh moc důležitý, protože hra staví především na skvělé hratelnosti. Každopádně na hráči je, aby zachránil internet, který se jmenuje Eden. Jde o jakousi verzi z budoucnosti, ve které se ukrývá spousta informací, nejen o lidské rase, ale také ukrývá dívku jménem Lumi, která byla podle hry prvním člověkem vůbec. Dívku vám hra představí skrze velmi pěkné hrané intro, které vás patřičně navnadí. Bohužel celý internet je napaden zákeřným virem a nejrůznějšími zkorumpovanými informacemi, takže na vás je, abyste ho ochránili. Tak trochu Eden připomíná svým pojetím Matrix, což se ani nesnaží maskovat, takže podle tohoto populárního snímku se jmenuje hned první úroveň.

On se Child of Eden docela těžko popisuje, protože jde o hodně originální střílečku v naprosto neuvěřitelném světě, plného nejrůznějších objektů a pestrých barev. Vaším úkolem je prostřílet se až do posledního levelu, přičemž během toho všeho budete likvidovat zákeřné informace, které se snaží Eden ovládnout. K dispozici máte dva palebné režimy. Na ten první likvidujete jen základní potvory, přičemž s tím druhým likvidujete o dost těžší protivníky. Samozřejmě najednou můžete použít i oba režimy, takže se vaše neomezená palebná síla ještě zvětší. Během hraní, ačkoliv jen držíte dvě tlačítka, a neustále střílíte, se ani na chvilku nedostaví nuda, a to i díky hektické hratelnosti, která vás zavrtá hluboko do sedačky. Jediné, co by se dalo hře úspěšně vytknout, je hodně krátká herní doba. Levelů je opravdu málo, navíc jeden trvá tak deset minut. Není problém hru dohrát za hodinku až dvě, ale určitě si ji dáte i díky skvělé hratelnosti ještě jednou. Navíc obsahuje i velké množství skrytých achievementů, které tvoří další hnací motor pro opakované hraní.

Skrze normální gamepad se Child of Eden ovládá skvěle a jen těžko hledat nějakou větší chybu. Child of Eden je ovšem jednou z her, která podporuje i kamerku Kinect. Nejprve jsem trochu zápasil s konfigurací, ale po pár minutách bylo vše nastaveno, abych se mohl ponořit do hraní. Už po prvních krůčcích se mi ovládání dostalo do rukou a nedělalo žádné problémy. Docela jsem byl překvapen i přesností a hlavně velkou jednoduchostí. Protože během hry vypouštíte na znepřátelené informace dva druhy střel, každá z vašich rukou představuje jednu střelu. Likvidování nepřátel je tak na začátku docela jednoduchou záležitostí, ale v rychlejších pasážích už budete mít co dělat, abyste akci rukama zvládli. Hraní na Kinectu je tak určitě neskutečně namáhavou záležitostí, kterou si třeba po těžkém dni asi většina z vás odpustí a dá přednost klasickému ovladači. Každopádně pokud máte doma Kinect, tak rozhodně hra stojí s ním za vyzkoušení, i kdybyste se poté měli vrátit ke klasickému ovladači. Počítejte také s tím, že jako u všech ostatních her s podporou Kinectu, budete potřebovat větší prostor kolem sebe, jinak riskujete, že to odnese lampička nebo stolek.

Z okolních obrázků si určitě všimnete, že grafická stránka je plná pestrých barev a stylizována do jakéhosi retro stylu, který funguje na jedničku. Jen těžko vám můžu popsat, jaká nádhera se dostaví při samotném hraní, když se všechno třpytí a vytváří se jedinečné obrazce, objekty a další věci. Co navíc je nutné ocenit, tak je stabilní framerate, který neklesá ani v těch nejnáročnějších scénách, takže vás opravdu nic během hraní neruší. Hudební stránka je na tom ještě lépe. Neskutečně vás vtáhne do hry skrze chytlavé melodie, díky kterým budete chtít dělat jediné – hrát. Už dlouho tu nebyla hra, která by chytla hráče za srdce přes audiovizuální zpracování tak, jako Child of Eden.

Child of Eden je neskutečně zábavnou a originální hrou, která na této generaci konzolí chyběla. Ohromí vás nejen pestrou a nádhernou grafikou, ale především herním zážitkem, na který budete ještě dlouho vzpomínat. Jedinou nevýhodou je cena, protože se Child of Eden prodává za plnou cenu, přičemž na ní není moc dlouhý. Pokud se ale do hry vžijete a budete si chtít všechno odemknout a vylepšit skóre, vydrží vám na několik hodin.

Child of Eden

UbiSoft, UbiSoft
23. 9. 2011