Bloodforge

recenze  10
Martin Šmíd, 3. 5. 2012 11:45
Microsoft si pro tyto týdny připravil hned několik zajímavých her na Xbox Live Arcade. Vynikající Trials: Evolution je za námi, takže se můžeme věnovat druhé hře, která tentokrát spadá do akčního žánru, navíc nezapře inspiraci u konkurence v podobě God of War. Hráči, kteří sledují dění na konzoli Xbox 360, určitě už vědí, že je řeč o hře Bloodforge od vývojářů ze studia Climax. Před vydáním se od ní hodně slibovalo, ale bohužel výsledek je dost rozporuplný.

God of War od Sony je vzorem pro mnohé a dá se říci, že i králem hack-and-slash akčních her. Vývojáři ze studia Climax jsou zřejmě velkými fanoušky této série, protože svůj nový počin Bloodforge pojali velmi podobně, a to nejen po stránce hratelnosti, ale také po stránce příběhu. Na začátku sledujete hlavního hrdinu jménem Crom, jak nerušeně loví v zasněženém lese zvěř. Když se ovšem vrátí ke své vesnici, vidí ji v plamenech, stejně tak přilehlou krajinu. Aby toho nebylo málo, je bohy podveden a omylem zabije svojí životní lásku. V tuto chvíli proto začíná cesta za pomstou. Příběh určitě není originální, ale nejde mu upřít fakt, že má určité kouzlo. Co je asi největším problémem, je samotný hlavní hrdina Crom, který se snaží být severským Kratosem, ale bohužel se mu to nedaří. Jeho hlášky jsou o poznání nudnější, navíc postrádá charisma a osobitost řeckého vzoru. Jinak je příběh lineární, což by samozřejmě nevadilo, pokud by občas nabídl nějaký zvrat či zajímavou událost. Tomu ale tak není. Také je celé dobrodružství poněkud kratší. Dohrát se dá za nějakých pět nebo šest hodin.

Od hack-and-slash akce ani tak nečekáte propracovaný příběh, ale zajímavý bojový systém, který vás naprosto pohltí. Bloodforge nemá bojový systém úplně špatný, ale do dokonalosti mu chybí docela dost. Na začátku má hlavní hrdina pouze meč, který je sice rychlý, ale zato méně účinný. Daleko silnější je obrovský kyj, který ale na druhou stranu nedisponuje takovou rychlostí. Třetí zbraní jsou drápy. Na začátku se může zdrát, že obrovské množství komb jen tak neomrzí, ale opak je pravdou. Postupem času totiž zjistíte, že na nepřátele platí jen jedno a to samé kombo kombinované s magií a dalšími několika schopnostmi hlavního hrdiny. Díky tomu se ze soubojů stává docela nudná rutina, kterou provádíte od začátku do konce. Kéž by vývojáři přidali občas nějakou hádanku, ale takhle tu je jen normální akce, ve které jdete ze souboje do souboje.

K soubojům u podobných her patří i vykrývání útoků nepřátel, ale to neplatí u Bloodforge. Zde nepřátelé útočí v takovém množství, že jednoduše nemáte šanci všechny útoky vykrýt skrze jeden přidělený manévr, čímž samozřejmě přijde k úhoně vaše zdraví. To se zde nedoplňuje, ale potřebujete speciální lékárničky, kterých je nedostatek, takže kolikrát budete ze souboje naprosto vyřízení a bude vás čekat další, případně souboj s bossem, kde nebudete mít skoro žádný život. Nejhorší na celé hře je kamera, která hlavně při soubojích dost frustruje tím, že se natáčí do nesprávných úhlů, abyste neviděli na nepřátele. Díky tomu jsou souboje ještě o řád těžší, a budete nad nimi nadávat.

Když se tak zamyslím nad akcemi, které se odehrávaly v keltském prostředí, tak moc jich nebylo. Jediné Rune před zhruba dvanácti lety. Bloodforge tak měl šanci přinést alespoň po této stránce něco nového, ale bohužel vše vývojáři zabili level designem. Ten je čistě lineární, takže jen chodíte po úzkých zasněžených uličkách, které postrádají detaily. V těchto úzkých koridorech se poté objevují nepřátelé, které musíte rozsekat. S designem nepřátel si vývojáři celkem pohráli, ale zase platí, že tu potkáte jen pár druhů, takže po většinu hry budete mlátit pořád do těch samých. Oživení přináší na bojiště silnější minibossové a později i bossové. Souboje s nimi sice nejsou, kdo ví jak skvělé, ale patří k tomu lepšímu, co tato hra nabízí.

Po vizuální stránce vypadá Bloodforge rozhodně zajímavě a je tu vidět jistá inspirace filmem 300. Grafický styl sází především na černošedou barvu, kde vynikne hlavně ona brutalita, kdy červená krev stříká na všechny strany. Dojem z vizuální prezentace Bloodforge je dobrý, jen možná trochu zklamou na několika místech nepřesvědčivé textury a na můj vkus hra obsahuje přespříliš zoubků. Ani ten framerate není zrovna dvakrát stabilní, a to hra běží na Unreal 3 enginu, který jinak Xbox 360 zvládá levou zadní. V rámci možností se povedl soundtrack obsahující několik na poslech zajímavých skladeb, ale nevýhodou je, že se příliš opakuje. Zcela průměrně je na tom dabing. Hlavní hrdina ještě ujde, ale další postavy jsou na tom o poznání hůře.

Bloodforge rozhodně zaujme svojí vizuální prezentací a na první pohled zajímavým příběhem, ale když se do něj ponoříte o něco více, budete si všímat spousty nedodělků a chyb, kterých se vývojáři dopustili. Nyní jen nemluvím o poněkud kratší herní době, ale především nepřesvědčivému soubojovému systému a také otřesné kameře, která občas dokáže pořádně vytočit. Bloodforge je díky tomu jen čistě průměrnou akcí. Na jedno odpoledne zabavit dokáže, ale více od ní čekat nemůžete.

BloodForge

x360
Microsoft Game Studios, Climax Group