Bejeweled 3

recenze  7
Martin Šmíd, 7. 11. 2011 19:45
Studio PopCap nás už několik let zásobuje neuvěřitelně chytlavými hrami, mezi které patří Plants vs. Zombies, Peggle, Zuma nebo Bejeweled. Právě poslední jmenovaná hra se přesně před rokem dočkala třetího dílu, kterého se do dnešního dne na PC a několika dalších mobilních platformách prodalo přes 50 milionů kusů a prodeje stále narůstají. Nyní se navíc tento velký klenot objevil i na Xbox Live Arcade, takže se i konzolisté mohou ponořit do víru neskutečné zábavy, kterou u své televize už dlouho nezažili. Proč by měl Bejeweled 3 být přítomen na pevném disku každé konzole, na to vám odpoví naše recenze.

Pokud jste ještě nikdy Bejeweled nehráli a nevíte, o co se jedná, zatracovat vás rozhodně nebudu. V základu jde o to, že máte plátno diamantů, ve kterém musíte vždy spojit tři diamanty stejné barvy a tvaru, přičemž je jedno, jestli tak učiníte vertikálně nebo horizontálně. Za každý tento úkon dostáváte body a pokračujete dále skrze nejrůznější herní režimy. Samozřejmě když se vám podaří spojit dohromady více diamantů, jste odměněni spoustou bonusů, jako třeba výbušným diamantem, který když spojíte s dalšími, vybuchne a semele ostatní v blízkosti. Po pěti stejných diamantech se pak objeví speciální truhla, která zničí všechny diamanty stejné barvy, které si budete přát odstranit.

Za všechny tyto úkony a speciality dostáváte body a právě na nahrání nejvyššího skóre je postaven první z herních režimů, který se jmenuje Classic. Samozřejmě zase tak lehké to není, protože kdykoliv můžete skončit na tom, že už nebude žádná další kombinace. V takovém případě level okamžitě končí a vy začínáte znovu. Je docela škoda že tento základní herní režim nepřináší něco hlubšího a jde v něm jen o to, abyste nahráli co největší skóre a dostali se co nejdál. Nějaké ozvláštnění by nevadilo.

Pokud se nechcete rozčilovat nad nedostatkem tahů a navíc si hraní zpříjemnit naprosto podmanivou a uklidňující hudbou, je tu pro vás nekonečný režim Zen, ve kterém jen skládáte diamanty do sebe a pokračujete od levelu do levelu. Na relaxaci naprosto skvělý herní režim, který můžete i kdykoliv přerušit a pokračovat v něm později. Jde o jeden z těch herních režimů, u kterých si budete říkat - ještě level a půjdu spát. No a pak v 6 hodin ráno ani nepůjdete spát, ale naklušete poslušně do práce. Pokud jste hráli díl Bejeweled Blitz, tak vás určitě potěší, že se vrací i režim Lightning. V něm máte interval jedné minuty, ve kterém musíte nasbírat co největší skóre. Samozřejmě si tento interval můžete zvedat speciálními diamanty, ale to už záleží jen na vaší šikovnosti. Celkově se mi tento režim líbil, ale určitě nepatří k těm, u kterých prosedíte hodiny.

Docela zajímavým herním režimem je Quest. V něm máte celkem 11 miniher, ve kterých vždy musíte dosáhnout požadovaného cíle. Třeba spojením diamantů zničit patnáct motýlů. Jen je tedy škoda, že úkoly většinou vychází z ostatních režimů, takže se nejedná o originály. Navíc většina úkolů je pro středně zkušeného hráče naprosto primitivního charakteru. Quest určitě zabaví, ale na moc dlouho to nebude. V předchozím herním režimu jsem nakousl minihru, ve které likvidujete motýly dříve, než se dostanou na vrchol pole a chytí se do pavučiny zlého pavouka. V tento okamžik vždy hra končí. Tento režim se jmenuje Butterflies a dá se říci, že hodně provětrá zkušenost a představivost hráče.

Zajímavým režimem je Diamond Mine, ve kterém se podíváte pod zem. Jak budete postupně ničit diamanty, budete se dostávat stále hlouběji, kde budete nacházet samé dobroty v podobě zlata a dalších laskomin. Pokud něco dokonale prověří vaší rychlost, je to režim Ice Storm, ve kterém musíte likvidovat objevující se zamrzlé diamanty dříve, než vám zamrazí celou plochu, po čemž hra samozřejmě končí. Na závěr jsem si nechal režim Poker, u kterého jsem proseděl pěkných pár hodin. V něm nejste tlačeni časem, jen musíte dobře odbourávat diamanty, abyste vytvořili nějakou tu pokerovou kombinaci v balíčku karet. U herních režimů musím zmínit, že polovina je uzamčená, ale jejich odemčení je otázkou maximálně několika minut. Vývojáři se rozhodli v tomto hráče moc nefrustrovat.

Co musím ocenit, je naprosto jednoduché ovládání. Vždy jen pohybujete jedním políčkem, přičemž po označení diamantu ho analogovou páčkou přesouváte vertikálně nebo horizontálně. V tomto se ovládání zlepšilo oproti předchůdcům na konzolích. Pokud se během hry stane, že už si nevíte rady, můžete využít nápovědu stisknutím LB. Jen je třeba upozornit, že nápověda občas ukazuje sice další možnou kombinaci, ale už moc nepřemýšlí nad tím, jestli je ideální. I po nápovědě tak musíte přemýšlet, jestli se zrovna tento tah vyplatí.

Na začátku letošního roku se na Xbox Live Arcade objevil díl Bejeweled Blitz Live, který stavěl hlavně na hře více hráčů. Trošinku menším zklamáním asi je, že tuto možnost nenajdete i ve třetím dílu, takže pokud máte chuť si zahrát s kamarády, musíte sáhnout po tomto starším dílu. Být v základu, možná by ta desítka třetí Bejeweled neminula. Hodnotit vizuální stránku si moc netroufnu. Podívejte se na okolní obrázky nebo pod recenzi na video. Osobně se mi vizuální stránka líbila, je plná barev a občas na řadu přijde i pěkný efekt v podobě výbuchu. To hudební stránka je velmi příjemná a skvěle se k hraní hodí.

Bejeweled 3 je skvělá hra pro všechny. Můžou ji hrát ostřílení borci, kteří každý večer střílejí zástupy vojáků v Modern Warfare, ale i příležitostní hráči, kteří se chtějí občas jen dobře pobavit nebo odpočinout po perném dnu. PopCap znovu ukázal, že i naprosto primitivní koncept hry může být neskutečně návykový a dokáže naprosto každého přikovat k televizní obrazovce. Nyní už na nic nečekejte a utíkejte si vyměnit peníze za body pro nákup. V současnosti moc lepších her skrze digitální distribuci nenajdete.

Recenze pochází z Xbox Live akade verze, která stojí 1200 MS bodů. Brzy bude hra k dostání i na Playstation 3 a Nintendo DS.

Bejeweled 3

PopCap, PopCap