Battlefield 3

recenze  60
Martin Šmíd, 30. 10. 2011 21:10
Po roce neuvěřitelné marketingové masáže ze strany EA konečně vychází všemi hráči očekávaný Battlefield 3. Vývojáři nám za těch pár měsíců slíbili opravdu hodně a kolikrát dech beroucí trailery nedaly spát. Nyní je tak čas odpovědět na zásadní otázku. Splnil Battlefield 3 všechna očekávání, aby se mohl stát nejlepší akční hrou tohoto roku? Na ní dostanete odpověď níže, ale studio DICE ještě nikdy nezklamalo, takže nevidíme důvod, proč by mělo nyní.

Příběhová kampaň
Podle Johna Carmacka je příběh ve videohře stejně důležitý jako v pornu. S tímto mohou někteří souhlasit, faktem ale je, že Battlefield 3 má příběh rozhodně zajímavý. Na začátku jste obviněni z vlastizrady a budete se muset snažit dokázat, že vaše počínání mělo smysl. Celý příběh je vyprávěn zpětně, přičemž se v něm vžijete nejen do role na začátku zmíněného amerického vojáka, ale i dalších postav, mezi kterými bude ruský špión, ale i velitel tanku. Osudy všech těchto postav se budou postupně prolínat v docela zajímavou zápletku, která vyústí až možnou katastrofu, kterou musíte zastavit. Celkově na vás čeká dvanáct misí, které se dají projít za nějaké čtyři až pět hodin podle toho, jakou obtížnost volíte. Na Normal jsem hrál zhruba 5 hodin, což není moc, ale na dnešní dobu bohužel ani málo. Na druhé dohrání jsem už pokořil hru o daleko kratší časový úsek.

Vyprávěním příběhu a i hratelností připomíná Battlefield 3 sérii Call of Duty, která samozřejmě sloužila jako vzor. Na rozdíl od slavnější série od Activisionu přináší Battlefield daleko uvěřitelnější válečnou podívanou, jaká zatím na televizních obrazovkách chyběla. Všechny mise, ať už pozemní, ve vzduchu nebo v tanku jsou uvěřitelné a najednou si budete připadat, jako byste byli skutečným účastníkem války. Vývojáři se navíc nebáli lokace daleko více otevřít, takže jsou najednou vzdušnější a na první pohled neomezené. Omezení ovšem tu je a pořád musíte jít jednou cestou, kterou vám vývojáři vytyčili. Pokud se od ní vzdálíte, začne odpočítávání, abyste se vrátili, jinak mise končí. Těchto omezení je škoda, ale co se dá dělat. Pokud ale na ně zapomenete a půjdete jen po lince, kterou vám vývojáři připravili, čeká na vás akční hra plná nezapomenutelných situací, které vás budou mrazit v zádech. Pokud budete chtít hrát jinak, bude pro vás BF3 docela frustrující záležitost, protože vám prakticky nic nedovolí.

Hra celkově má neuvěřitelný spád a udrží vás před televizí s ovladačem od začátku do konce. Takový efekt na mě má v současnosti hodně málo her, abych je dohrál od začátku do konce, Battlefield 3 mezi ně patří. Dopomáhá tomu zcela jistě i rozmanitost levelů. Během průchodu hrou se vám totiž nestane, že byste pořád dělali to samé. V jednom levelu vás čeká klasická čistka, poté se proletíte ve stíhačce (pro mě bohužel nejnudnější mise), poté budete v ulicích města pronásledovat určitého člověka, jindy se projedete v tanku, a tak dále. Za celkovou skladbu hlavní kampaně můžu jen tleskat a vývojáře chválit. Je jen škoda, že se drželi zajetého žánru a nevymysleli něco nového. Na originalitě Battlefield nestojí a dá se říci, že vše, co v něm uvidíte, jste už viděli v nespočtu jiných her.

Ačkoliv je Battlefield 3 pouze arkádovou střílečkou, obsahuje několik reálnějších prvků, které ji posouvají trochu dále než konkurenci. Především je to ztvárnění zbraní a hlavně jejich chování. Zbraně při střelbě docela dost kopou, takže pustit na full a běžet zde nepovede k dobrému výsledku. S určitým chováním zbraní je nutné počítat, ale pokud budete dodržovat určitá pravidla, nebudete mít nejmenší problém. Ocenit musím především velký výběr. Najdete tu nejen pistole, samopaly, odstřelovací pušky, ale i raketomet a nejrůznější granáty. Každá zbraň má navíc svůj charakteristický zvukový efekt, podle kterého jde rovněž poznat, jakou zbraň vlastní protivník.

Příběhová kampaň má určitě spád, ale co ji degraduje a to přímo zásadním způsobem, je naprosto dementní umělá inteligence. Zatímco u takového RAGE jsem si připadal, že mi je protivník důstojným soupeřem, v třetím Battlefieldu je bohužel jen na okrasu. Protivníci totiž nabíhají pod hlaveň zbraně jak splašené slepice, kooperace v týmu jim nic neříká a vzájemná podpora? Ta je také ta tam. Několikrát se mi také stalo, že jsem zastřelil kolegu vedle a umělá inteligence se ani nesnažila otočit, aby se podívala, co se vlastně stalo. Soupeř vás tak většinou spíše dostane díky vaší chybě nebo svým velkým počtem. Přesnost sice trochu postrádá, ale protože vydržíte jen pár kulek, dokáže vás sejmout docela rychle. Když navíc počítáte u nepřátel s umělou inteligencí houpacího koně, občas vás dokážou vytočit některé bugy s ní spojené. Několikrát se mi totiž stalo, že nepřítel zapnul v sobě nějaké turbo a zamířil si to ke mně jen s nožem, přičemž pokud vám ho zabodne do hrudi, je samozřejmě konec.

Bohužel ani umělá inteligence vašich kolegů není extra vysoká, takže se většinou musíte spolehnout jen na sebe. Řekl bych dokonce, že kolegové jsou kompletně naskriptovaní, takže jen dělají to, co po nich chtěli vývojáři a na situaci na bojišti nereagují. No oni se tak chovají i nepřátelé, takže je to naštěstí takhle vyrovnané. Na první zahrání i tak slupnete příběhovou kampaň jako jahodu na pocukrovaném dortu, ale právě při druhém hraní vynikne, jak se umělá inteligence nepovedla, takže raději přeskočíte na další režimy, které Battlefield 3 obsahuje.

Kooperace
Kromě singleplayerové kampaně tu najdete i kooperativní režim, který přináší několik částí z příběhové kampaně s vlastními úkoly. V tomto režimu můžete bojovat s kamarádem skrze Xbox Live nebo Playstation Network, přičemž na několik málo hodin určitě solidně zabaví. Na tomto režimu je ale až moc vidět, že je jen do počtu, aby se v interním seznamu mohl odškrtnout. Větší délka i propracovanost by mu neuškodila. I tak se ale budete určitě dobře bavit, navíc nepřátelé od singleplayeru trošinku přitvrdili, takže i určitá taktika zde bude klíčová. Co možná alespoň nyní zamrzí, jsou problémy s připojením ke kamarádům. Doufejme, že toto brzy EA opraví.

Multiplayer
Singleplayer slouží u třetího Battlefieldu jen k rozkoukání a pro jakousi přípravu na to, co vás čeká na bojištích v multiplayerové části, na kterou vývojáři hodně sázejí. Na rozdíl od konkurenčního Call of Duty se multiplayer v Battlefieldu 3 soustředí spíše na pomalejší hratelnost svázanou s taktikou a samozřejmě na ovládání všelijakých dopravních prostředků. Najednou válčení nabírá úplně nový rozměr a hlavně hardcore hráči, kteří milují válčení u televizních obrazovek, budou v sedmém nebi. Vývojáři na konzolích hlavní menu multiplayeru co nejvíce zjednodušili, což poznáte už na první pohled. Můžete si vybrat buď rychlou hru, která vás připojí na vámi požadovanou mapu i herní režim. Dále je tu možnost se připojit přes klasický list serverů, kde máte vypsány všechny aktuálně hrané hry. No a samozřejmě se můžete připojit i ke kamarádům. Výběr hry a připojení je tak jednoduché a nikdy se mi nestalo za dobu testování, že by pozlobilo. Tohle je ostatně zřejmě největší plus konzolí na rozdíl od PC verze, kde se musí hráč připojovat krkolomně přes webový prohlížeč.

Vývojáři z DICE si připravili pro hráče pět herních módů, přičemž podle vyzkoušení se dá konstatovat, že na dlouhodobé hraní jsou jen dva. To ovšem neznamená, že by ani u těch zbývajících tří nebylo o zábavu postaráno. Jen ale nenabízejí tak velkolepou hratelnost a návykovost. Prvním herním režimem, který si zcela jistě zamilujete, je populární Conquest, který se osvědčil v předchozích dílech. V něm bojují na mapě dva týmy o čtyři vlaječky, které musejí zabrat na úkor toho druhého. V Battlefieldu 3 získal tento režim ještě na větší síle a je základním stavebním kamenem multiplayerového režimu. Skvěle ho ale doplňuje režim Rush, ve kterém vždy jeden tým útočí na nepřítelovy stanice, zatímco ten druhý je musí bránit. Opět velmi propracovaný režim, ve kterém hodně hraje taktická sehranost týmu. Zábavnost ovšem nepostrádá ani klasický Team Deathmatch, Squad Deathmatch a Squad Rush.

Třídy v Battlefieldu 3 prošly většími úpravami. Naleznete tu čtyři - assault, engeneer, support a recon, přičemž třetí je úplnou novinkou, která po bojišti nosí kolegům náboje a disponuje i velkým množstvím výbušnin. Léčení má zase na starost nově třída assault, takže speciálně vyhrazená třída pro tento účel není. Většinu hráčů určitě potěší fakt, že došlo k docela velké změně u perků, které se nyní dají používat na celý tým.

V základu najdete hned devět docela velkých map, které jsou přímo určeny pro hektické bitvy a můžete si je užít ve všech herních režimech. Co velké mapy podporují, jsou ovladatelná vozidla a další stroje, které k válčení neodmyslitelně patří. Můžete si vlézt do tanku, transportéru, helikoptéry nebo dokonce stíhačky. Do mnoha vozidel můžete pozvat i svého kamaráda. Právě možnost ovládat všelijaká vozidla je na celém Battlefieldu 3 možná to nejlepší a kolikrát dají právě tyto válečné stroje hře úplně novou úroveň, díky které si ji budete užívat neustále dokola. Ovládání vozidel je po několika minutách naprosto intuitivní a zvládne ho i hráč začátečník. O něco těžší je ovládání létajících strojů, které vyžaduje cvik a hodně se liší od toho, na co jsou hráči zvyklí z Bad Company 2. Dobrou zprávou určitě je, že i pro vozidla se dají odemknout nejrůznější vylepšení. Samozřejmě za levelování si postupně vylepšujete i další atributy a věcičky vaší postavy. To samo o sobě je docela velká motivace pokračovat v hraní, a to jsem ještě ani nezmínil všelijaké medaile, odznáčky nebo psí známky, které si hraním odemykáte. O motivaci hrát máte postaráno na měsíce možná roky.

Multiplayer Battlefieldu 3 nabízí nekonečnou zábavu a určitě se za něj nemusíte bát utratit peníze, protože až na několik málo chybek se jedná o to nejlepší, na co můžete v sekci válečných akčních her narazit. Větší chyby byste asi hledali lupou, ale menších je tu docela dost. Asi nejvíce budou vadit nejrůznější grafické chyby, které mnohdy pomůžou nepříteli. Také bych si dokázal představit, že Squad bude pro více hráčů, než jen pro čtyři. Jde ale čistě o můj názor, se kterým nemusíte souhlasit.

Technické zpracování
Vývojáři se několik měsíců chvástají s novým Frostbite 2 enginem, který dokáže na vašich televizních obrazovkách vykouzlit doposud nevídanou podívanou. Na PC určitě toto platí, ale co na konzoli? I na té je pochopitelně třetí Battlefield pěknou hrou, ale nejhezčí FPS akcí nebo dokonce hrou? Těžko. Jsou hezčí, namátkou třeba Killzone 3, Gears of War 3, Crysis 2 nebo nový Uncharted 3. I tak si ale budete grafiku docela užívat, zvláště v některých povedených levelech. Co je ale největší síla Frostbite 2, tak jsou animace všech postav. Ty jsou totiž přímo fenomenální a nemají v dnešních FPS hrách konkurenci. Právě v animacích je onen next gen, kterým se vývojáři ohání. Povedená v jisté míře je i fyzika, i když ta je dost naskriptovaná, takže nemůžete zničit vše. Dokonce ani nejde prostřelit počítač na stole nebo přepravky na tržnici. V tomto je určitě menší zklamání, protože bych od takovéto hry, která se skvělou fyzikou přímo ohání, čekal něco daleko více. Skvělý je ovšem doprovodný soundtrack, který má několik nezapomenutelných melodií a ozvučení, to je kapitola sama pro sebe. Lepší ozvučení v současnosti v ostatních hrách nenajdete.

Ani třetímu Battlefieldu se nevyhnuly nejrůznější chyby a nedodělky, které vám hraní okoření, samozřejmě negativně. Občas můžete narazit na levitující mrtvolu, předmět a zamrzání konzole je také možné. V misi Gilotina se mi navíc stalo, že občas zmizel voják ze scény, aby se poté znovu zjevil, vpařil do scény. Také zrovna není nejlepší vizitka. Sice hned vyšel opravný patch, který rozhodně doporučuji stáhnout, ale ani ten tyto chyby neopravil. Snad tedy ten další.

Battlefield 3 se jako celek určitě povedl. Singleplayer sice není originální a přináší veskrze naprosto standardní akční podívanou s dobrou dynamikou, ale i otřesnou umělou inteligencí a krátkou herní dobou. To multiplayer je úplně jiné kafe a dlouho byste v dnešní době hledali v akčních hrách lepší. Multiplayer je opět radost hrát a pokud máte stejně naladěné kamarády, užijete si spoustu hodin zábavy.

Upozornění: Všechny obrázky pocházejí z PC verze. Z konzolové EA žádné nevydala.

Battlefield 3

EA, DICE