Assassin´s Creed Revelations

recenze  38
Martin Šmíd, 14. 11. 2011 18:00
V posledních letech si už ani neumíme představit listopad bez nového Call of Duty, ale ani série Assassin´s Creed, která se za ta léta mezi hráči solidně zabydlela. Když vyšel druhý díl, tak asi ani UbiSoft nenapadlo, jak se stane mezi hráči populárním a hlavní hrdina Ezio se nesmazatelným písmem zapíše do videoherní historie. V minulém roce jsme se dočkali volného pokračování druhého dílu s názvem Brotherhood, který dále rozvinul Eziův příběh. Nyní se jeho trilogie uzavírá v dílu Revelations. UbiSoft od začátku sliboval velkolepé a strhující finále. Nyní je čas, abychom vám řekli, jaký osud nové pokračování potká.

Ezio Auditore da Firenze, to je celé jméno hlavního hrdiny, který za svůj život stihl neskutečně hodně. Nyní ale zbývá poslední krok, aby mohl uzavřít svůj život. Vydává se tak po stopách svého legendárního předchůdce Altaira. Cesta začíná v pevnosti Masyaf roku 1511, kde Ezio nalézá zamčenou záhadnou knihovnu, která skrývá obrovské tajemství, po kterém všichni touží. Aby se do ní dostal, bude muset najít pět speciálních pečetí, díky kterým se dá otevřít. Příběh se točí jen okolo nalezení těchto pěti klíčů, takže po hlavní lince je hodně lineární, až nezvykle na tuto sérii, ale o to větší má spád. Navíc se můžete připravit na několik opravdu vzrušujících momentů plných emocí. Eziova cesta se chýlí ke konci a vývojáři to dávají hráčům neustále na vědomí. I díky tomu mi přišlo, že je tu o něco více filmečků, ale ty jsou naprosto skvěle zrežírovány a dialogy v nich mají šťávu, takže se u nich ani na chvilku nebudete nudit. Navíc, pokud si pamatujete první E3 teaser, tak ten je ze docela dobře zakomponován a navnadí vás na samotné hraní. Samozřejmostí jsou nové zajímavé postavy. Hned po příjezdu se setkáte se svým novým kamarádem Yusufem Tatinem, který je zdejším mistrem assassínů. Také nechybí ani mladý princ Suleiman, který má svoji slávu teprve poznat. Důležitou postavou je i Sofia, původem z Itálie, která dá Eziovi nejednu radu, až se vztah mezi oběma začne čím dál více prohlubovat.

Aby Ezio našel všech pět pečetí, vydává se do srdce Osmanské říše, které tvoří velké město Konstantinopole, jemuž se také přezdívá Křižovatka světa. Právě někde v jeho útrobách jsou ukryty ony pečetě, které musí Ezio najít. Města vždycky byly velkými hvězdami předchozích dílů a jinak tomu není ani nyní. Konstantinopole na vaší obrazovce doslova ožije a chvilkami si budete připadat, jako byste se v ní opravdu ocitli. Naprostý cit pro detail je cítit z každého kroku, přičemž během svých toulek poznáte i několik velkých pamětihodností, jako je sultánův palác Topkapi, chrám Hagia Sofia, nebo Konstantinův sloup. Pokud bych si měl nyní vybrat, jaké město se mi z celé série líbilo nejvíce, tak bych jednoznačně zvolil Konstantinopoli, která má svoji jedinečnou atmosféru. Navíc i lidé si v celém městě žijí tak trochu vlastní život a určitě patří mezi další povedené části, které dopomáhají oné uvěřitelnosti. V přístavu totiž loví ryby, na ulicích si různě vydělávají nebo spolu klábosí. Navíc, jak je město pokryto nejrůznějšími národnostními kulturami, je každá část města jiná. Značného zlepšení se dočkala i AI všech postav na place, ačkoliv občas udělají nějakou chybu, ale to se asi při takovém počtu jen těžko ohlídá, navíc i díky dnes už menšímu výkonu současných HD konzolí.

O nádheře Konstantinopole bych tu mohl popsat další stránky a pořád by to bylo málo. Protože se nyní celá hra odehrává až na občasný odskok do jiných lokací pořád v Konstantinopoli, vývojáři nepřidali okolní svět, který jste mohli v minulých dílech prozkoumávat. Žádné vesničky kolem vás tu nečekají, navíc co docela překvapilo, je nepřítomnost koní. Ty v ulicích města ale nepotřebujete. Nebojte se ale, že byste se pohybovali po malé ploše. Zase tak malá není a než dojdete z jednoho konce na druhý, zabere to klidně i pár minut. Toho si vývojáři byli moc dobře vědomi, takže do hry přidali novinku pro cestování, kterou je sjíždění lan mezi domy pomocí speciálního háku hook blade. Když jsem se dozvěděl poprvé, že něco takového ve hře bude, mé pocity byly hodně rozporuplné. Po zahrání ale mohu konstatovat, že tato věcička hratelnosti hodně pomáhá. Šplhání s ní na domy, vysoké věže i ono cestování skrze město je nyní daleko rychlejší a tyto pasáže dost ulehčuje, což je jen a jen dobře. Navíc vše se děje ve většině případů naprosto automaticky, což jen dopomáhá hodně jednoduchému a hlavně příjemnému ovládání, které nyní vývojáři dotáhly k naprosté dokonalosti.

Novinku v podobě hook blade neuplatníte jen při cestování po městě, ale i v samotných soubojích. Implementace opět velmi jednoduchá a intuitivní, navíc tato nová zbraň přináší i docela početnou skupinku nových komb. Ty jsou navíc docela potřeba, protože bych řekl, že protivníci zde jsou o něco těžší jak v předchozích dílech, zvláště někteří se porazit jednoduše rozhodně nedají. Když tak narazíte na početnou skupinku silnějších protivníků, souboje s nimi trvají i několik minut a rovněž jsou mnohdy i dost takticky svázané. Jediná chyba, a můžete vidět nahrávací obrazovku. Naštěstí se z minulého dílu vracejí vaši zabijáčtí kamarádi, které nyní můžete jednoduše přivolat na pomoc. Pokud vidíte nepřítele, se kterým si nechcete špinit ruce nebo se ocitnete v úzkých, stačí zmáčknout L2 a vaši bratři vás přijdou zachránit. Jen je docela škoda, že oni zlikvidují nepřítele během několika vteřin, i ty silnější, takže nějakých pěkných soubojů se od nich nedočkáte.

Jinak styl hratelnosti je hodně podobný předchozím dvěma dílům a bere si z nich to nejlepší. Hlavní je tak opět plnit hlavně vykřičníky, které znamenají hlavní mise. Ty jsou docela různorodé a co mise, to úplně originální úkol. Budete tak nejen vraždit, ale i pronásledovat několik důležitých osob nebo bez všimnutí se dostávat do vytyčeného cíle. Docela rozporuplně působila ukázka na E3, která obsahovala záběr, jak Ezio ničí plamenometem jednu loď za druhou. Tato mise je nakonec ve hře rovněž přítomna, dokonce v hlavní dějové linii, ale protože v pozdějších fázích už je to opravdu boj, během kterého likvidujete absurdní množství protivníků, docela dobře zapadá do celkového konceptu. Navíc tato mise patří mezi ty nejlepší, jaké budete plnit. Pokud si dobře vzpomínám, tak předchozí dva díly obsahovaly vždy několik speciálních levelů, které byly zaměřeny na skákání a prozkoumávání katakomb, na jejichž konci čekal poklad. Na tyto speciální levely nyní můžete zapomenout, protože jsou automaticky promíchány s hlavní dějovou linkou, a to když si jdete pro další pečeť. Tyto pasáže jsou navíc od minula hodně krátké a nezaberou vám tolik času. Až na jednu menší hádanku tak nebudou žádnou výzvou. Na druhou stranu jsou tyto pasáže docela originální a každá má jinou náplň. Někdy vás čeká jen klasické skákání, jindy zase tiché likvidování protivníků, poté ale budete pronásledovat loďku s vojáky, kteří po vás budou pálit.

Pokud budete plnit jen hlavní úkoly, tak vám příběhová linka zabere nějakých deset hodin. Z pohledu dnešních her je to samozřejmě nadprůměrné číslo, ale z pohledu této série jde o průměr. Hlavní dějová linka opravdu není nijak dlouhá a i díky velkému tempu ji budete mít hned za sebou. Nyní mluvím jen o dějové lince Ezia a Altaira (ano, i na něj postupně dojde a má svoje vlastní vzpomínkové pasáže). Kdo zaznamenal návrat, je pochopitelně i Desmond. Jeho dějová linka navazuje těsně na Brotherhood, a protože nyní nechci spoilerovat, jen řeknu, že se ocitl na záhadném virtuálním ostrově. Z něj se pochopitelně může vydat do říše Ezia, abyste pokračovali v plnění vedlejších úkolů, ale rovněž má na ostrově připraveno 5 vlastních menších levelů. Velké překvapení určitě je, že po vstupu nevidíte postavu, ale ovládáte ji z pohledu vlastních očí. Všechny tyto levely jsou poté založeny na skákání skrze plošinky, které se později naučíte i sami vytvářet. Bohužel musím konstatovat, že tyto pasáže mě nijak neohromily a spíše byly pro mě velkou nudou. Naštěstí nejsou povinné, takže je můžete vynechat, pokud se nehrnete za trofejemi. Navíc ani samotný příběh nijak neposouvají. To hlavní vám bude řečeno skrze normální pasáže a animace.

Vraťme se ale do Konstantinopole, která se vám po dohrání celá otevře, takže budete moci plnit několik dalších úkolů. Ty nejsou bohužel tak propracované a jenom spočívají v zabíjení templářů nebo zabírání obsazených částí města. Pokud zabraný bod najdete, musíte najít vůdce zdejších templářů. To ale zase není tak jednoduché, protože mnohdy se dá navíc na útěk, takže ho musíte chytit. Když ho zabijete, stačí zapálit signální oheň, že nyní je toto území pod vaší kontrolou. Někdy se ale tito lumpové nezdají svého území jen tak lehce a přivedou si posily. V tento moment se zapne speciální minihra, která je k mému překvapení docela zábavná a hlavně komplexní. Jedná se prakticky o Tower Defence hru, ve které máte uličku a podél ní si stavíte své assassiny několika druhů, kteří budou likvidovat přibíhající vojáky. Vln vojáků je několik, přičemž likvidovat je můžete sami pomocí pistole a rovněž jim jdou stavět jim cesty zátarasy, které ovšem moc nevydrží, stejně tak jako vaši kolegové. Jako poslední vždy přijede katapult nebo jiné obrněné vozidlo, které musíte zničit. Po tomto minihra končí a území je tak s konečnou platností vaše. Určitě si u této minihry kolikrát odpočinete a je určitě vítaným oživením hratelnosti. Jinak ale k plnění toho moc dalšího po městě nenajdete, což je docela škoda. Ano, můžete sbírat různé artefakty a peníze, kterých není nikdy dost, ale předchozí díly byly na vedlejší hrátky určitě daleko rozmanitější.

Pokud si zaberete území, máte v něm svůj speciální barák, ve kterém máte nějaký ten poklad, můžete v něm posílat assassiny na výpravy, skládat bomby a tak dále. Navíc, v okolí vašeho zabraného místa si můžete koupit nejrůznější obchody, jako je lékárna nebo kovárna, která je obzvláště důležitá k nakupování nové výzbroje i výstroje, která vám dodá větší zdraví a sílu. Když už jsem zmínil bomby, tak ty jsou určitě velkou novinkou nového dílu, ačkoliv na začátku jejich uplatnění není moc velké, později se stanou neocenitelným pomocníkem. Bomby si můžete kupovat u obchodníků, ale rovněž i sami skládat pomocí jednoduchého crafting systému. Bomby poté slouží pro likvidaci skupinek nepřátel, ale i klidně pro útěk, protože můžete použít kouřovou variantu. Skládání bomb je docela jednoduché, protože si stačí zapamatovat několik vzorců. Je ale třeba dodat, že osobně jsem si bomby spíše kupovat, a na skládání kašlal. Ostatně moc peněz nestojí a po vylepšení postavy na maximum už jsem je neměl za co utrácet.

V Brotherhoodu vývojáři vůbec poprvé v sérii představili multiplayerovou složku, která je přítomna i v Revelations a přinesla několik novinek. Osobně ale beru multiplayer v této sérii jako malý doplněk, který má udržet hráče u obrazovky o několik minut déle, ale není tím hlavním, proč si Assassin’s Creed kupují miliony fanoušků po celém světě. Bohužel nebyla možnost důkladně tuto složku otestovat, i z důvodu mála hráčů na serverech, ale několik poznatků přesto je, a jsou rozhodně pozitivní. Už po zapnutí si určitě všimnete přehlednějšího menu, které je dělané do futuristického stylu, jako ostatně celá série. Když skočíte do hry, hned si všimnete plynulejšího a hlavně přesnějšího ovládání, hlavně při šplhání na římsy, se kterým byl v minulém díle docela velký boj a postavička si občas dělala sama co chtěla. To se nyní už nestane, takže si můžete užívat jen hraní. V herních režimech tu je několik novinek, třeba deathmatch, který je hodně zábavný. Hlavně je docela změnou od jiných her to, že hráči neběhají po levelech jako splašení, ale takticky čekají na chybu soupeře, kterou mohou potrestat. Hraní je tak daleko klidnější.

Samozřejmě nechybí ani další herní režimy, hlavně týmové, kterým jsem ovšem na chuť nepřišel. Zajímavější tak jsou určitě nejrůznější speciální schopnosti, které získáváte za levelování a vydělané Abstergo body. U sebe můžete mít vždy čtyři schopnosti, přičemž dvě jsou zapnuté automaticky, takové perky, zatímco dvě si musíte spustit manuálně. Mezi tyto schopnosti patří vrhání nožů, případně používání granátů, dokonce tu je určitá kamufláž, která vám změní na nějaký čas skin postavy, aby to měli soupeři těžší a vy samozřejmě lehčí. Celkově jde říci, že multiplayer Assassin´s Creed Revelations nabízí docela zajímavou hratelnost, ale jen pro ty největší fanoušky, kterým nabídne úplně jinou zkušenost, než ostatní hry. Jako doplněk jde určitě o dobrou zábavu a i díky tomu zážitek z něj mohu hodnotit jen a jen kladně.

Pokud v něčem Assassin´s Creed exceluje už od prvního dílu, tak to je jednoznačně audiovizuální zpracování a Revelations v tom není výjimkou. Grafická stránka je v novém dílu totiž nádherná. Město je propracované do posledního detailu, zvláště noční Konstantinopole vypadá až neskutečně. Stejně tak všechny postavy na scéně jsou maximálně detailní. Dojem z nich určitě umocňuje nový animační systém, hlavně tedy u filmečků. Mimika tváře všech postav je o několik kroků vpřed od předchozích dílů a jednoznačně rozhovory posouvá na novou úroveň. Ony ostatně se zlepšily všechny animace, ale právě na obličeji je to nejvíce patrné. Jediné, co bych možná trošinku pohanil, je občas nestabilní framerate, který jde dolů. Děje se tak především v hodně rušných ulicích. K testování jsme měli Xbox 360 a Playstation 3 verzi a na obou dvou konzolích byly problémy s frameratem stejné. Na druhou stranu hra vypadala na obou konzolích naprosto stejně. Slova chvály mam i na ozvučení a soundtrack, který se mi líbil ze všech dílů nejvíce. O profesionálním dabingu, který navozuje dobovou atmosféru, se ani nemusím rozepisovat.

Assassin´s Creed Revelations je skvělým završením rozjeté Eziovy a Altairovy série, na které budete ještě dlouho vzpomínat. Vynikající příběhová linka s nezapomenutelnými okamžiky ze života obou zabijáků, ze kterých vás bude mrazit v zádech, vás udrží u televizní obrazovky na spoustu hodin. Samozřejmostí je i opět vynikající hratelnost, která byla okořeněna o několik zajímavých novinek. Jinak je věrná tradici. Jen škoda, že vývojáři nepřidali i nějakou větší nadstavbu v podobě různorodých vedlejších úkolů, protože se mohla známka vyšplhat ještě o stupínek výše. I tak je ale devítka plně zasloužená. Nyní jen vydržet rok na završení celé série. Nemůžu se dočkat.

Playstation 3 verze hry Assassin´s Creed Revelations obsahuje bonus v podobě prvního dílu. Ten si musíte nainstalovat ze speciální sekce Blu-ray disku, přičemž vám na pevném disku zabere 7810 MB. Pro hraní ale musíte mít Blu-ray disk v mechanice. Zklamáním pak pro někoho bude, že není přidána podpora trofejí.

Assassin’s Creed: Revelations

UbiSoft, UbiSoft
15. 11. 2011