Asphalt: Injection

Martin Šmíd, 16. 5. 2012 1:30
Start nové konzolové platformy bez závodní hry je nemyslitelné. Vedle klasického Ridger Racera, který ovšem na Playstation Vita zrovna dvakrát nezabodoval, vyšel nový Asphalt s podtitulem Injection. Tato závodní série má velkou tradici především na mobilních telefonech, kde se v minulém roce objevila už ve své šesté verzi. Z té vychází i Playstation Vita mutace, která se k nám konečně dostala na recenzi. Hned na začátku můžu říci, že největším neduhem je cena, která je několikanásobně vyšší, než na mobilních telefonech iPhone.

Série Asphalt rozhodně nemá za úkol konkurovat zajetým simulátorům typu Forza nebo Gran Turismo, ale spíše arkádové konkurenci, kam ostatně spadá už výše zmíněný Ridger Racer. Na rozdíl od něj, nabízí Asphalt: Injection na Playstation Vita bohatý obsah za prakticky identickou cenu, čímž se stává rozhodně lepší investicí. Stejně jako japonská konkurence, je Asphalt: Injection založen na hladkém průjezdu tratí, kdy budete muset používat nitro, které si vyděláte všelijakými smyky, tedy driftováním. Jízdní model je v tomto hodně jednoduchý a dost vám hraní usnadňuje. Říká se, že v jednoduchosti je krása, což si vývojáři vzali k srdci. Bohužel na kapesní konzoli, kde se počítá s propracovanějším zážitkem, to může být docela na škodu. Zde Asphalt: Injection dost ukazuje svůj původ.

Když Asphalt: Injection poprvé zapnete, objeví se před vámi přehledné menu s několika položkami. Největším herním režimem tu je pochopitelně kariéra, která v sobě ukrývá pěkných 100 závodů ve 20 šampionátech, v nichž se postupně zvyšuje obtížnost. Počet závodů je zde určitě v pořádku, navíc pokud budete chtít vše dojet na nejlepší hodnocení, strávíte u hry i několik desítek hodin. Pochvalu si zaslouží vývojáři i za deset různých herních režimů, které si během kariéry vyzkoušíte. Čekají vás nejenom klasické závody, ale i eliminace, případně driftování, honičky s policií nebo ničení soupeřů. Každý závod jedete vždy maximálně na 5 hvězd. Tři dostanete za první místo, přičemž další dvě za vedlejší úkoly. Třeba sestřelení určitého počtu soupeřů nebo za nastřádané body za driftování. Během závodů tak máte i další starosti. Bohužel i přes větší variabilitu herních režimů hra postupně sklouzne do stereotypu a prakticky výše vypsané módy neustále opakujete.

Vývojáři si připravili do hry hned dvacet zajímavých tratí, které se odehrávají ve velkoměstech po celém světě. Sice nejsou okruhy podle skutečných vzorů, ale rozhodně poznáte, když pojedete trať v Los Angeles, Moskvě, Tokyu, Reykjavíku, Detroitu nebo Monte Carlu. Tratě mají charakteristické rysy zmíněných velkoměst. I když se jedná o arkádovou hru, obsahuje rovnou padesát licencovaných vozů nejslavnějších značek jako Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, BMW, Dodge, Alfa Romeo, Bentley, Nissan, McLaren nebo Mercedes. Výběr aut je tedy velký, jen je tedy škoda onoho jednoduchého jízdního modelu, díky němuž pociťujete jen vyšší rychlost. Požitek z jízdy skvělého automobilu je bohužel ten tam. Všechny automobily si postupně můžete vylepšovat za nastřádané peníze, kterých nikdy není nedostatek.

Konzole Playstation Vita hodně sází na komunitní využití, proto u Asphalt: Injection naleznete i multiplayerové závodění, které si můžete dát v místní síti skrze Ad hoc režim, případně online přes Playstation Network. Je určitě skvělé, že k dispozici máte všech dvacet tratí, navíc si online můžete zahrát až v osmi hráčích. Do vytvořené hry navíc můžete pozvat i kamarády skrze pozvánky. Velkou nevýhodou multiplayeru ovšem je, že ho nikdo, ale vůbec nikdo nehraje. To bych u celkem nové hry, která prakticky na PSV nemá konkurenci, nečekal. S tímto samozřejmě vývojáři asi jen těžko něco udělají. Každopádně když se s někým spojíte a skočíte do závodu, vše probíhá v naprostém pořádku, čímž mám na mysli hlavně lagy, které rozhodně nehrozí. Multiplayer si tak nejvíce užijete s kamarády, kteří hru rovněž mají. Na náhodné hráče zapomeňte, což je škoda.

Od konzole Playstation Vita každý automaticky očekává skvělou vizuální stránku. Asphalt: Injection ovšem ukazuje, jak také mohou vypadat hry na moderní kapesní konzoli, když se jim nevěnuje dostatečná péče a vlastně se jen převedou z mobilních telefonů. Grafika Asphalt: Injection doznala od šesté verze na iPhone jen několik kosmetických změn, jinak je téměř stejná. Díky tomu jsou většinou po levelech jen textury v nízkém rozlišení, rovněž automobily mají více hran, než je zdrávo. Vše zachraňuje jen pěkné nasvícení. Na druhou stranu hra jede naprosto v pohodě a poklesy frameratu vás zlobit nebudou. Po vizuální stránce je Asphalt: Injection rozhodně průměr. O něco lepší je ozvučení a hudební doprovod s několika příjemnými melodiemi.

Asphalt: Injection je jednoznačně nejlepší hrou v celé sérii. Dobře se hraje, má ucházející vizuální zpracování, vydrží vám na spoustu hodin, ale dojíždí na přílišnou jednoduchost a malou hloubku, jakou u hry na kapesní hry vyžaduji. Pokud Asphalt: Injection seženete někde za příjemnou cenu, určitě se jedná o dobrou volbu, ale za plnou cenu, za jakou se během lauche konzole prodával, vám ho doporučit nemůžu.

Asphalt Injection

vita
UbiSoft, UbiSoft