Ape Escape

Martin Šmíd, 28. 6. 2011 20:00
Opičí série Ape Escape se poprvé objevila na televizních obrazovkách v roce 1999. Od té doby si ji zamiloval nejeden hráč pro její skvělou hratelnost. Vyšlo i nejedno regulérní pokračování a spin-off na Playstation 2 a PSP, jen na tu PS3 se v posledních letech opice nedostaly. To se změnilo až nyní, kdy na pulty obchodů doputovala hra s prostým názvem Ape Escape, která není tolik spekulovaným čtvrtým dílem, ale jen další odbočkou určenou pro Playstation Move.

Po zapnutí by hra mohla svádět hráče k zařvání, že opice jsou konečně zpět. Jestli ale budou nadšeni i po dalších minutách, to je otázkou. Já bohužel nebyl a hra mě zklamala už po několika minutách. Tam kde hrdinové Ratchet, Sly a JAK přinesli také jen souhrn miniher, tam Ape Escape přináší jen jednu minihru, kterou hrajete neustále dokola, akorát se mění prostředí. Prakticky jde o to, že se chopíte síťky na chytání opic a jdete na lov. Abyste měli nějaký důvod pro chytání chlupatých neřádů, obsahuje Ape Escape i příběh, který je ovšem tak prostý, až už více prostý být nemůže. V roce 1949 byla do kosmu vyslána opice Albert 2, a Ape Escape ukazuje následky. Opice se jednoho dne na Zemi vrátí i se svými kolegy a napadne lidstvo. A jak ho napadne? No dělají samé lumpárny, houpají se na pouličním osvětlení, dělají bordel v domech a tak dále. To se samozřejmě nesmí nechat jen tak!

Je tak nutné popadnout síťku na opice a vydat se je všechny pochytat. Nový Ape Escape je first person akce, která se prakticky hraje sama. Hra za vás chodí a jen zastaví v úrovni s opicemi. Ty na vás nabíhají a vy je musíte síťkou mlátit, čímž je chytáte. Zábava? Možná tak na 5 minut, ale později se dostaví docela velká nuda. Aby přece jenom byly úrovně o něco zajímavější, tak během procházky můžete sbírat banány a další laskominky do celkového skóre, které vám i prodlouží život.Protože jsou třeba banány někdy umístěny hodně vysoko, máte k dispozici i prak, kterým je sestřelujete. Prak se hodí ale i k sestřelování opic ze stromů nebo likvidaci kovových robotů, kteří ale zase tak moc dobře do hry nezapadají. Že by opice dokázaly sestrojit roboty? Asi těžko.

Úrovní jsou zhruba dvě desítky, ale moc se od sebe neliší. Designově trochu jo, ale hratelností vůbec. Jde o to, že jdete jen po vytyčené cestičce, chytáte opice a na závěr každého levelu se střetnete s menším opičím šéfikem, kterého je třeba chytit. Takto opakujete každou úroveň až do zblbnutí. Jediné, co bych pochválil, je občasný souboj s nějakým tím větším bossem, který přináší značné oživení, ale také se samozřejmě nejedná o nic světoborného. Stačí totiž zjistit taktiku a poté ji na něj aplikovat. Boss totiž bojuje neustále stejně. Celou příběhovou kampaň dohrajete za zhruba dvě, maximálně tři hodiny, v závislosti na vašem hráčském umění. Poté máte k dispozici ještě tři menší minihry, ve kterých si zajezdíte v RC autíčku nebo jen tak zastřílíte, ale nic propracovanějšího nečekejte. Pochybuju, že vás každá z miniher u sebe udrží více jak 5 minut. Jako docela dobrý nápad oceňuji Monkeypedii, ve které vždy máte popsáno, jak danou opici co nejrychleji eliminovat.

Za co alespoň vývojáře pochválím, tak je ovládání jako takové. Playstation Move funguje naprosto spolehlivě v poměru 1:1 a nikdy jsem nezaznamenal problém. Rovněž ovládací schéma je velmi dobře vyřešeno a prakticky vám stačí jen jeden ovladač a na něm tlačítka PS Move pro přepínání zbraní, X a O pro natáčení se do stran. Jinak ovladačem jen mácháte, abyste chytili co nejvíce chlupatých neřádů. Díky jednoduchému ovládání se Ape Escape hodí nejvíce pro děti, kteří v něm zřejmě najdou chvilkové zalíbení, především díky roztomilým opicím. Vzhledem k ceně nějakých šesti stovek není investice moc velká, ale pořád za tuto cenu hra nenabízí adekvátní zábavu.

Stejně jako samotná hra, tak i grafická stránka je průměrná až lehce podprůměrná. Opice sice vypadají fajn, ale prostředí je bez detailů a obsahuje až moc textur v nízkém rozlišení. Ke grafice se tak nemá cenu dále vyjadřovat, protože je čistě funkční a nemá vás ohromit a poslat do kolen. Ostatně z okolních obrázků si asi uděláte nejlepší představu, jak nový Ape Escape vypadá. Hudební stránka je na tom bohužel podobně jako grafika. Je nevýrazná a vlastně si ani nyní, několik minut po vypnutí nemůžu vybavit nějakou melodii. Stejně tak na tom jsou i zvuky, které ani nepostřehnete.

Ape Escape se prostě a jednoduše pro Playstation Move nepovedl. Nabízí totiž jen velmi krátkou zkušenost, kterou dohrajete za nějaké dvě hodiny. Navíc hratelnost je neustále stejná a záhy se dostaví nuda. Jako menší stahovatelná hra za 5 euro na Playstation Network by Ape Escape nebyl zase tak špatným nákupem, ale jako disková hra nemůže obstát za žádnou situaci. Že měl Ape Escape vyjít jen na PSN poukazuje i fakt, že neobsahuje jako jediná disková hra platinovou trofej. Pokud nechcete mít doma opice za každou cenu, tomuhle titulu se raději vyhněte velkým obloukem.

Ape Escape (Move)

ps3
Sony Computer Entertainment, SCE Japan Studio