A-men

Martin Šmíd, 28. 2. 2012 15:45
Když jsme před časem v novinkách informovali o hře A-men, moc pozornosti si u vás nezískala. Ostatně, ani jinde zrovna nepatřila mezi nejočekávanější hry pro konzoli Playstation Vita. Není se čemu divit, protože za vývojem stojí vývojáři z polského studia Bloober Team, kteří mají za sebou spíše menší tituly na Nintendo WiiWare (Last Flight a Paper Wars: Cannon Fodder) nebo iPhone. A-men je zatím největší hrou těchto vývojářů, takže se pojďme podívat, jestli je odůvodněna i ona poněkud vyšší cena (375,-Kč), za jakou se prodává.

Vývojáři z Bloober Team se netají tím, že mají rádi hry ze staré školy, které v dnešním světě jsou pro mnohé hráče těžké a hodně frustrující záležitostí. Používání mozku se dneska moc nenosí, což jen dokazují nejpopulárnější hry, tedy ty nejprodávanější. Mezi nimi je A-men jako zjevení, protože v sobě kombinuje to nejlepší z her Lost Vikings nebo Lemmings, navíc si jde i vlastní cestičkou. Hratelnost dob dávno minulých, kdy se u her muselo přemýšlet a každý krok měl vždy nějaké následky, se nyní vrací ve své nejčistší podobě, takže A-men rozhodně není hra určená naprosto všem, ale pokud jí dáte šanci a máte rádi pořádnou výzvu na cestách, budete se skvěle bavit, protože co může být lepší odměnou, než radost z vyřešeného těžkého úkolu.

Zatím jsme zmínili jen klasickou omáčku, ale nyní se už vrhněme na hru samotnou. Příběh je v ní sice přítomen, ale je dost v pozadí a slouží jen jako ona klasické odůvodnění věcí, které budete během hry provádět. Důležité je, že se chopíte skupinky vojáků, kteří se musejí projít všemi 2D levely o několika patrech. To dokážou jen tehdy, když budou spolu spolupracovat a využívat svých schopností. Úkol každého levelu je hodně jednoduchý, protože musíte zneškodnit určitý počet nepřátel, abyste si přivolali helikoptéru. Ta vás poté odveze do dalšího levelu. Samozřejmě, úkol jednoduchý, řeknete si na začátku, ale splnit ho je docela velký rébus. Nepřátelé se totiž nedají tak snadno, navíc přímá konfrontace se vždy rovná sebevraždě. Dopomáhá tomu i velmi omezený počet zbraní a nábojů do nich. Ne všichni vaši bojovníci navíc jsou ozbrojeni. Na likvidaci nepřátel tak musíte jít čistě logickou cestou.

Jako první jednotka tu je klasický voják. Ten dokáže střílet z pušky, aby třeba prostřelil lano, na němž je pověšen balvan. Rovněž umí házet granáty nebo odpalovat C4ku. Jedná se o čistě silovou jednotku. Jako druhý je tu záškodník. Ozbrojen není, ale díky své chytrosti umí stavět žebříky, případně ničit prostředí, aby mohl sklouznout o patro níže. Jeho velkou předností je, že umí přemalovat nepřátelské miny, aby na ně nepřítel sám šlápnul a vyhodil se do povětří. Dále je tu voják s padákem, který neumí nic, ale díky svému padáku se umí dostat do míst, kam se ostatní postavy nedostanou. K tomuto účelu má i speciální přitahovací kotvu. Čtvrtou postavou je klasický silák, který dokáže přemisťovat třeba krabice, ale rovněž hodit své kolegy přes propast nebo do vyšších pater. Jako poslední je tu soukromý detektiv. Na některé levely máte jen určité postavy, jak ale budete postupovat hrou, hlavně v pozdějších levelech, využijete všechny. Jejich kombinace a promyšlený postup je naprosto klíčové pro úspěch.

Celý A-men má hned 40 levelů, vždy po deseti rozdělených do určitého prostředí. Podíváte se tak nejenom do lesů, ale i města, sněhem pokrytého prostředí a továren. Co level, to designérky naprosto výborně zvládnutá práce, nad kterou budete muset pořádně zapřemýšlet, abyste všechny nástrahy překonali. Hlavně v pozdějších levelech je laťka obtížnosti nastavena opravdu vysoko a vyřešit jeden level vám zabere klidně hodinu, jak budete neustále zkoušet nové a nové cestičky a možnosti. A-men je díky tomu hrou především pro trpělivější hráče, kteří ji dokážou ocenit. Pokud všechny levely projdete, i na co nejlepší hodnocení, můžete v každém splnit ještě několik vedlejších úkolů. Třeba splnit level za 1 minutu, k tomu zabít všechny nepřátele nebo udělat nějaká ty hromadná komba. Trvanlivost je díky tomuto hodně vysoká.

Ovládání je velmi jednoduché. Vybraného vojáka ovládáte analogovou páčkou, akce poté provádíte dotykem příslušných částí displeje nebo skrze klasická akční tlačítka. Každý si tak může vybrat, jaký styl ovládání mu přijde nejlepší. Abyste mohli svojí taktiky plánovat, můžete se po celé mapě rozhlížet pravou analogovou páčkou, případně přejížděním prstu po displeji. V této části asi strávíte hodně času. Během prohlížení mapy je jenom škoda, že hned nevíte, jaký stroj spouští příslušný most nebo jaký odpalovač TNT odpaluje jakou bombu. Vždy si tak všechno musíte zjistit až během hraní, což není určitě moc dobře. Určitá nápověda by neuškodila. Takhle je A-men opravdu hardcore záležitostí, která navíc trestá hráče za každou chybu, navíc mu vůbec neporadí. O tom ale starší hry byly, nebo snad ne?

Konzole Playstatin Vita má skvělý OLED displej, na němž vyniknou krásné pestré barvy, no a právě proto vývojáři vsadili na jednoduchost po grafickém zpracování. A-men je čistě kreslenou 2D záležitostí, ale s pěkně detailním prostředím i postavami s jedinečným designem. Okolní obrázky jsou sice pěkné, ale jen z poloviny prezentují skutečný stav grafiky. Když ji spustíte, budete jen valit oči nad její krásou, kterou doplňují plynulé animace nejenom hlavních protagonistů, ale i nepřátel. Hudební stránka má několik povedených vojenských skladeb, velmi dobré je i ozvučení. Dabing je sice jen průměrný, ale na něm naštěstí hra nestaví. Na druhou stranu, uši rozhodně netrhá.

Od hry A-men asi nikdo moc nečekal, ani se jí nedělala moc velká reklama, ale ve výsledku se jedná asi o největší překvapení, jaké jsme zatím u konzole Playstation Vita zažili. Neuvěřitelně návyková hra, u které musí člověk přemýšlet, navíc obalená v líbivé kreslené grafice. Tou je A-men. Pokud máte rádi legendární tituly Lost Vikings nebo Lemmings, navíc se neděsíte pořádné výzvy, je toto hra, kterou byste si měli ihned stáhnout.

A-Men

ps3vita
Bloober Team S.A., Bloober Team S.A.